Klarna Köparskydd hjälper dig att shoppa tryggare på internet. Men vad är egentligen köparskyddet, hur fungerar det och kan du aktivera skyddet oavsett vad du köper? Här är allt du måste veta innan du
Innehåll
Vad är Klarnas köparskydd för konsumenter?
Köparskyddet är en extra trygghet för dig som använder Klarna när du nätshoppar. Skyddet är som en buffert mellan dina pengar och shoppen där du inte behöver ligga ute med pengar i onödan om du exempelvis inte får varan du har beställt, du vill returnera den eller om den skiljer sig avsevärt från beskrivningen. Köparskyddet gäller dig som är bosatt i Sverige, köper från ett företag och använder Klarna som betalningsmetod.
Så fungerar köparskyddet från Klarna
Köparskyddet är ett bredare koncept som omfattar flera saker som ligger vilande i bakgrunden tills du behöver använda dem.
För att använda skyddet måste det 1) ha hänt något med ditt köp som omfattas av köparskyddet och 2) du måste kontakta Klarna för att aktivera skyddsåtgärderna.
För att använda köparskyddet gör du följande
1. Kontakta butiken och försök hitta en lösning
Det första du ska göra är att kontakta butiken som du shoppade från. Butiken har skyldigheter enligt lag och första steget är att se om de kan assistera dig enligt lagstiftningen. Det kan vara att utföra garantiåtgärder, skicka varor som saknades i den första sändningen eller ersätta skadade produkter.
2. Säkerställ att du har läst reglerna för köparskyddet och förstår vad som
Om butiken inte vill hjälpa dig eller du anser att du inte har fått hjälpen du har rätt till så ska du först läsa reglerna för köparskyddet. Klarna har tydliga regler som visar om du potentiellt kan använda skyddet eller inte. Du hittar några grundläggande saker att tänka på längre ner i artikeln. Du hittar mer information hos Klarna här.
3. Kontakta Klarna och rapportera problemet
Logga in på ditt konto hos Klarna och rapportera problemet. Det gör du genom att gå till köpet du vill bestrida och välja menyalternativet ”Rapportera ett problem”. Följ instruktionerna på skärmen för att skicka in rapporten och pausa din betalning.
4. Fortsätt försöka lösa problemet med butiken och spara information
Innan Klarna försöker hjälpa dig att hitta en bra lösning så måste du fortsätta kontakta butiken för att hitta en lösning, om inte kommunikationen redan har brutit ihop helt så klart. Samla in så mycket information som du kan om händelsen. Det omfattar din kontakt med butiken, spårningsinformation från speditören, eventuella bilder och liknande som kan visa att paket inte har levererats eller att paket / varor har skadats i frakten
Tips: Se alla våra artiklar om Klarna här
5. Klarna assisterar med ärendet
Om du inte hittar en lösning med butiken så assisterar Klarnas support med ärendet. De kan begära information av dig, så ha all sparad information tillgänglig. När de har gjort en granskning så får du ett utlåtande som antingen är till din eller butikens fördel.
Klarna köparskydd pausar din betalning
Köparskyddet betyder inte att du är automatiskt betalningsbefriad för ett köp. Däremot betyder det att du slipper ligga ute med pengar i onödan medan ett ärende pågår. Klarna pausar nämligen din betalning tills det finns en lösning.
Om supporten bedömer att du borde få pengarna tillbaka så återbetalas hela beloppet till ditt konto och den betalningsmetod du använde för köpet.
Bedöms du vara betalningsskyldig så kommer betalningen att återaktiveras och du får snällt betala pengarna till Klarna oavsett vad du tycker och tänker om det.
Tänk på att butiken, Klarna och du omfattas av rättigheterna som gäller för konsumentskyddslagstiftning. Du kan fortfarande driva ditt ärende enligt rådande lagstiftning och exempelvis ta hjälp av ARN.
Då kan du använda skyddet – några exempel
Artikeln skiljer sig avsevärt från butikens beskrivning
Om du beställt en produkt som skiljer skrig kraftigt från vad du faktiskt får så kan du nyttja skyddet. Det kan vara att du köpt en tröja som har fel färg, att byxstorleken inte är rätt eller att det saknas funktioner som utlovades i produktbeskrivningen.
Du får en helt annan produkt än den du köpte
Köpte du en pryl och fick en helt annan så kan skyddet aktiveras. Exempelvis om du köpte en iPhone 14 Pro, men i lådan låg en iPhone 14. Eller att du köpte ett par byxor men fick tröjor istället.
Varan är begagnad istället för helt ny
Om du köpte en produkt som enligt beskrivningen skulle vara helt ny, men är uppenbart använd så är den begagnad. Det kan vara en tröja som har tydliga fläckar, att skärmen på mobiltelefonen har repor eller andra uppenbara skador eller tecken på användning.
Du får förfalskade produkter
Det händer att prylar som skulle vara äkta istället är en förfalskning. Det kan vara att du har köpt en exklusiv klocka, sneakers, en handväska eller liknande från ett märke som ofta drabbas av förfalskningar. Du trodde du skulle få en riktig Louis Vuitton enligt produktbeskrivningen, men i lådan ligger en Slouis Vittuon istället.
Något saknas till varan eller beställningen
Om du köpt något som inte levererades komplett så kan skyddet aktiveras. Det kan vara att du köpte fyra stolar men bara fick tre, eller att mobiltelefonen inte har alla tillbehören som ska finnas med i lådan. Tänk på att skyddet inte gäller om butiken meddelat att köpet är uppdelat på flera försändelser och alla inte har levererats än.
Skador på de levererade prylarna
Fick du dina saker, men alla eller delar visade sig vara skadade? Då kan du eventuellt nyttja köparskyddet. Exempel är att du beställde glas som visade sig vara spruckna eller att mobiltelefonen har en knäckt skärm direkt ur lådan.
Din beställning levererades aldrig
Har du köpt prylar som skulle levereras men aldrig dök upp så är det en anledning till att kontakta Klarna. Du ska alltid prata med butik och speditör för att försöka spåra prylarna, men om ingen vill eller kan hjälpa dig så
Kraven för att köparskyddet ska kunna användas
Det är inte vem som helst som kan använda köparskyddet. Det krävs att du uppfyller en rad krav som du behöver känna till innan du kontaktar Klarna. För att använda köparskyddet gäller följande:
- Du valde Klarna som betalningsalternativ vid ditt nätinköp.
- Ditt konto hos Klarna är i ordning. Exempelvis att du har skött alla dina betalningar punktligt.
- Det framstår inte som att du missbrukar Klarnas köparskydd på ett opassande eller vilseledande sätt.
- Innan du vände dig till Klarna, försökte du först lösa eventuella problem direkt med butiken.
- Du har lämnat all nödvändig information som Klarna begärt för att kunna behandla ditt ärende.
- Ditt krav lämnades inom de specificerade tidsgränserna räknat från fakturans datum:
- ”Ej mottagna varor” – inom 120 dagar från köptillfället.
- ”Större avvikelser” – inom 60 dagar från köptillfället.
- Du har inte framfört krav gällande samma beställning mer än två gånger.
I vissa fall finns interna rutiner och mätpunkter som måste uppfyllas hos Klarna för att ditt ärenda ska kunna behandlas. Exempelvis kan supporten hos Klarna göra en granskning av ditt konto för att säkerställa att du inte missbrukar köparskyddet eller har några förfallna betalningar.
Du kan även behöva visa för supporten att du har försökt kontakta butiken i fråga och lösa problemet med dem först. Exempelvis genom att visa skärmdumpar.
Lästips: Klarna förlorar 81 miljoner kronor varje dag – säger upp 700 personer
Då kan du INTE använda Klarnas köparskydd
Köparskyddet fungerar inte i alla situationer. Om du kommer överrens med butiken eller handlar något i fysisk butik så drar Klarna öronen åt sig. Här är vad som gäller när köparskyddet inte kan användas:
- Transaktioner som inte genomförts via ditt Klarna-konto.
- Dina affärer har skett fysiskt i butik.
- Du har redan framfört ett krav gällande en transaktion som betalades med kort, direkt till kortföretaget.
- Du och säljaren kom överens om en annan lösning, exempelvis i form av butikskredit eller ersättningsvara.
- Samtliga tjänsteköp eller evenemang, som konserter, flygresor, hotellvistelser eller andra tjänster som skönhetsbehandlingar.
- Alla produkter som kan likställas med kontanter – detta inkluderar presentkort, rabattkuponger, donationer, finansiella produkter/tjänster eller investeringar.
- Du har investerat i fast egendom eller betalat för hushållsrelaterade kostnader som el eller hyra.
- Transaktioner kopplade till guld, bitcoins eller andra digitala valutor.
- Betalningar som har samband med spel eller hasardspel.
- Transaktioner som strider mot Klarnas etiska principer eller riktlinjer.
Av reglerna att döma så kan du exempelvis inte gå till Webhallen och betala för dina prylar med Klarna-kortet, och sen nyttja köparskyddet om något inte stämmer. Du kan inte heller betala för digitala valutor eller betala räkningar.
Jag är missnöjd med Klarnas beslut i ett rapporterat ärende
Om du inte är nöjd med Klarnas utslag i ett rapporterat ärende så betyder inte det att du automatiskt blir helt lottlös. Du kan fortfarande driva ditt ärende via rättsliga åtgärder. Det är något du måste driva mot den aktuella butiken och inte Klarna.
FAQ
Vad är Klarna Köparskydd?
Det är ett betalningsskydd som hjälper dig att slippa ligga ute med pengar i onödan om du råkar ut för en händelse där exempelvis varan är sönder, aldrig levererades eller inte motsvarar produktbeskrivningen.
Hur fungerar köparskyddet?
Om du gör ett köp på internet från en e-handelsbutik som använder Klarna, och något är fel med den köpta varan så kontaktar du Klarna som kan assistera dig med en lösning när butiken inte kan eller vill hjälpa.u003cbru003eu003cbru003e1. Kontakta butiken för att be om assistans med ditt köpu003cbru003e2. Samla information om köpet och din kontakt med butikenu003cbru003e3. Kontakta Klarna och rapportera köpetu003cbru003e4. Försökt kontakta butik och/eller speditör igen för en lösningu003cbru003e5. Klarna hjälper dig med att granska ärendetu003cbru003eu003cbru003eOm du bedöms ha rätt till en återbetalning så får du pengarna till ditt kontot / betalningsmetoden du använde.
Vad kostar köparskyddet från Klarna?
Köparskyddet är kostnadsfritt och ingår i betaltjänsterna som Klarna erbjuder.
Observera
Informationen på den här sidan är skriven efter bästa förmåga och kunskap med flera bidragande källor. Vi förbehåller oss rätten till att göra justeringar om något har blivit fel. Konsultera alltid flera källor och kontakta Klarna innan du tar beslut och kontakta oss gärna om du hittar felaktigheter i texten.