Krympflation är ett begrepp som används flitigt i tider när matpriserna ökar samtidigt som förpackningarna i butik blir mindre. Här är allt du måste veta om krympflation och varför tilltaget är så lurigt för dig, samt din plånbok.
Innehåll
Det här är krympflation
Krympflation är en term som används för att beskriva när mängden eller vikten på en produkt minskar, utan att priset sänks motsvarande försämringen för dig som konsument.
Du får alltså en sämre produkt samtidigt som du får betala lika mycket som tidigare.
Krympflation är ett tilltag från tillverkare som en strategi för att exempelvis hantera stigande produktionskostnader utan att tydligt höja priset för konsumenten.
Faran med krympflation
Den stora faran med krympflation är att du betalar lika mycket eller mer i butiken, men får mindre med dig hem i matkassen.
Det blir alltså dyrare för dig som konsument. Och det är kan vara svårt att märka av den här typen av prisjustering om man inte har koll på hur det fungerar.
En tillverkare kan minska förpackningen på exempelvis kaffe och samtidigt minska inköpspriset för butiken. Men det finns inget krav på att priset för dig som konsument ska minska – butiken kan ta hela mellanskillnaden i egen ficka.
Andra nackdelar är att du som konsument får svårare att jämföra priserna.
Många konsumenter är vana vid halvkilospaket och kan enkelt missa att storleken plötsligt är något mindre. Tacksamt nog är det lag på att visa jämförpris där det är möjligt, som literpris och kilopris.
Ett tips är att du kan räkna ut literpris / kilopris här.
Bregott och Arla anklagas för krympflation
Ett nutidsexempel är den senaste kritiken mot Arla och smöret Bregott.
Många blev överraskade av att den stora förpackningen på 600 gram plötsligt minskat till bara 500 gram. En minskning med nära 17 procent.
När Matpriskollen granskade prisskillnaden mellan de olika storlekarna visade det sig att bara en av fem matvarukedjor hade sänkt kilopriset – tre höjde och en säljer inte den nya storleken (än).
- Citygross ökade kilopriset med 3,1 procent
- Stora Coop ökade kilopriset med 0,5 procent
- Ica Kvantum ökade kilopriset med 0,7 procent
Det låter inte mycket, men tänk på att du betalar mer för 100 gram mindre smör.
Läs om kritiken mot Arla och Bregott på Aftonbladet här.
Zoegas minskade förpackningarna
Zoegas minskade förpackningarnas storlek från 500 gram till 450 gram i september 2015. Någon skillnad i butik märktes inte, trots att kaffetillverkaren (som ägs av Nestlé) säger att listpriserna minskade.
Även andra tillverkare som Löfbergs och Arvid Nordquist har minskat storlekarna på sina förpackningar.
Inför minskningen av förpackningarna skrev Zoegas på sin sajt att de ville ”bevara våra blandningar intakta och fortsätta erbjuda kaffe av absolut högsta kvalitet relanserar vi vårt malda bryggkaffesortiment i en lite mindre förpackning om 450 gram”.
I praktiken sparar Zoegas och ägaren Nestlé 50 gram per förpackningen, och det är pengar som går rakt in på bankkontot till bolaget. Någon besparing blir det inte för konsumenten – bara högre kostnader.
Matbutiker varnar för krympflation
Problemet och prisfuskandet med mindre förpackningar och högre matpriser har inte gått många förbi. Det har faktiskt blivit så oroväckande utbrett att minst en fransk matjätte, Carrefour, märker upp varor som drabbats av krympflation.
Varor som minskat i storlek utan att listpriset ändras mot butikerna får ett klistermärke som tydligt avslöjar för konsumenten vad som pågår.
Tilltaget rapporterades i september 2023 och kundkommunikatören Stefen Bompais på Carrefour sade i en intervju med amerikanska CNN att ”målet är att stigmatisera dessa produkter, och få producenter att tänka över sin prissättning”.
När CNN publicerade sin artikel hade 26 produkter på den franska marnaden fått en märkning. Bland annat ”Lipton Ice Tea” som tillverkas av PepsiCo. Den produkten minskade från 1,5 liter till 1,25 liter vilket resulterade i en prisökning på 40 procent per liter.
Även produkter från Lindt & Sprüngli blev märkta. Carrefour noterade en genomsnittlig prisökning på 9,3 procent över produktsortimentet.
CNN bad om kommentarer från tunga namn som PepsiCo, Nestlé och Unilever, men alla tre nekade att svara på frågor.
CNN rapporterar om Carrefours märkning här.
Låg eller obetydlig påverkan på matpriserna i Sverige
Just i Sverige verkar det som att krympflationen har en generellt liten påverkan.
Enligt Statistikmyndigheten (SCB) påverkas matpriser mindre av krympflation, så pass att det var obetydligt under 2022. Även om det noterades till viss del kring framför allt glass, bröd och fetter så var det en negativ nettoeffekt av ändrade förpackningsstorlekar.
Det kan jämföras med 2017 och 2018 då vi såg en positiv nettoeffekt på mer än 0,30 procent med hjälp av krympflationen.
Läs hela artikeln från SCB om påverkan av matpriserna här.
FAQ
Vad är krympflation?
Krympflation är en term som beskriver minskningen av produktförpackningar utan att priset ändras mot konsumenten. Tillverkaren minskar mängden i förpackningen, konsumenten får betala samma pris men får med sig mindre hem i matkassen.