Behöver du komma i kontakt med betaltjänsten Klarna? Plötsligt händer något oväntat med din betalning, en leverans som inte dyker upp trots att du har betalt med Klarna, eller något annat oförutsett. Och då är det bra att ha en kundtjänst som kan assistera så fort som möjligt.
Vi anser att alla bolag som erbjuder betaltjänster av något slag måste ha en support som är enkel att kontakta och som är tillgänglig under stora delar av veckan. Här anser vi att Klarna har utmärkt tidsramar för kunderna att förhålla sig till med kontaktmöjligheter via telefon och chatt fram till 22.00 på vardagar och 17.00 på helger.
Innehåll
Lästips: Visste du att Klarna har ett utmärkt köparskydd? Läs allt om köparskyddet här.
Telefonnummer till Klarna
Om du vill komma i kontakt med Klarna via telefon så gör du det på följande telefonnummer:
- 08-120 120 10
Chatta med Klarna i webbläsaren
Om du föredrar att chatta med supporten så kan du göra det på Klarnas officiella hjälpcenter. Du måste vara inloggad för att använda chatt-funktionen.
Chatta med Klarna i mobilappen
Du kan även använda Klarna-appen i mobiltelefonen för att chatta. Då gör du så här:
- Öppna Klarna-appen på din mobiltelefon
- Klicka på de nio punkterna i övre, högra hörnet
- Välj ”Kundservice” längst ner
- Följ instruktionerna på skärmen
Har du inte Klarna-appen så kan du skaffa den till Android och iOS via de officiella appbutikerna.
Kundtjänstens öppettider
Klarnas kundtjänst är öppen alla vardagar och helger. Däremot är kundtjänsten stängd alla helgdagar, exempelvis Nyårsafton, Midsommarafton och Julafton.
Här är de aktuella öppettiderna som gäller just nu:
- Måndag: 08:00 – 22:00
- Tisdag: 08:00 – 22:00
- Onsdag: 08:00 – 22:00
- Torsdag: 08:00 – 22:00
- Fredag: 08:00 – 22:00
- Lördag: 10:00 – 17:00
- Söndag: 10:00 – 17:00
Kundservice-sidan svarar på alla viktiga frågor
Klarna har en officiell supportsida som svarar på många av dina viktigaste frågor. Bland annat får du svar på frågor om betalningar, återbetalningar, leveranser, ditt konto hos Klarna och tjänstens olika produkter. Här är en sammanställd lista med de storsta sakerna du kan få hjälp med utan att prata med supporten:
Betalningar
- Hur du betalar för ett köp
- Hur du förlänger ett förfallodatum
- Vad som händer om du inte betalar i tid
- När din betalning förfaller
- Om din betalning har tagits emot
- Var du hittar din faktura
- Varför du får felmeddelanden när du försöker betala
- Varför du ser två ordrar av samma sak i appen
- Varför din skuld har gått till inkasso
Återbetalningar
- Hur lång tid det tar att få en återbetalning
- När återbetalningen sker till Klarna-kortet
Returer och leveranser
- Hur du skickar tillbaka en order
- Vad som händer om du rapporterar en retur
- Varför din retur inte har registrerats
- Varför du får påminnelser även om en retur är påbörjad
- Vad som händer när beställningen är felaktig
- Vad som händer om du inte får din leverans
- Hur du ångrar ett köp
- Varför du får en faktura när ett köp är avbrutet
Ditt konto hos Klarna
- Hur du hanterar ditt bankkonto hos Klarna
- Hur du ändrar din e-postadress
- Hur du ändrar ditt namn
- Hur du ändrar din faktureringsadress
- Hur du stänger ditt konto hos Klarna
- Hur du loggar in på ditt konto hos Klarna
- Varför du inte kan logga in på kontot
Klarnas produkter och tjänster
- Vad Klarna erbjuder för tjänster
- Hur tjänster och produkter hos Klarna fungerar
- Vilka betalningsmetoder som finns
- Hur Klarna-kortet fungerar och vad det kostar
- Hur din månadsfaktura fungerar
- Hur du skapar ett engångskort hos Klarna
- Hur Sparkontot fungerar och räntan
Om du utsätts för bedrägeriförsök
Om du har ett Klarna-konto och upplever att du utsätts för begrägeriförsök så måste du omedelbart kontakta supporten hos Klarna.
Så här ser processen ut som du måste göra:
- Logga in på ditt Klarna-konto i webbläsaren eller mobilappen
- Gå till ”Alla köp” och välj köpet som du misstänker är ett bedrägeri
- Välj ”Rapportera ett problem” och sedan ”Jag misstänker identitetsstöld”
- Följ instruktionerna på skärmen
När du skickat in rapporteringen så pausas fakturan automatiskt och Klarnas support granskar köpet. Om supporten behöver mer information så kontaktar de dig via meddelandefunktionen som du kan nå som inloggad på ditt Klarna-konto. Håll ett öga på dina meddelanden för att se om nytt har kommit in från Klarna.
Rapportera alltid till myndigheterna
Det är inte bara Klarna som måste veta om du har utsatts för ett bedrägeri. Du ska alltid kontakta myndigheterna för att göra exempelvis en polisanmälan.
- Kontakta din bank och rapportera betalkortet respektive transaktionen
- Gör en polisanmälan och skicka ärendenumret till Klarnas support så fort du kan
Det finns flera olika sätt att göra en polisanmälan. Du kan ringa 114 14 dygnet runt eller gå till din närmaste polisstation så får du hjälp. Glöm inte att spara ärendenumret du får av polisen.
Mina erfarenheter med Klarnas supporttjänst
De få tillfällen då jag faktiskt har behövt kontakta Klarna så har supporten varit hjälpsam och tillgänglig.
Jag har aldrig varit i behov av kritisk hjälp, men haft fundersamma frågor om mina betalningar och de betalningsmetoder som finns.
I samtliga fall har jag fått raka och tydliga svar.
Det betyder så klart inte att alla får så bra hjälp som jag har gjort, men kanske ger det en vink om att det finns en välfungerande kundservice som kan hjälpa på rätt sätt när det behövs.
Observera
Informationen på den här sidan är skriven efter bästa förmåga och kunskap med flera bidragande källor. Vi förbehåller oss rätten till att göra justeringar om något har blivit fel. Konsultera alltid flera källor och kontakta Klarna innan du tar beslut och kontakta oss gärna om du hittar felaktigheter i texten.