Försöker du komma i kontakt med kundtjänsten för Amazon i Sverige? Det finns flera sätt att kontakta Amazon. Det är inte helt uppenbart hur man kommer i kontakt med kundtjänsten, men här är alla länkar och kontaktuppgifter du behöver för att nå bolaget.
Hur kontaktar man Amazon i Sverige?
- Telefon
- Chatt
- Mejl
Det finns huvudsakligen tre sätt att komma i kontakt med bolaget. Du kan lyfta telefonen och ta emot ett samtal, chatta via webbläsaren och mobilappen, eller skicka ett mejl.
För att överhuvudtaget nå Amazon måste du ha en beställning att referera till vid kontakten. Utan en beställning får du inga kontaktmöjligheter alls hos bolaget.
Telefonnummer till Amazon
Du kan ringa till Amazon, men det är frustrerande svårt att hitta rätt telefonnummer.
Om du redan är kund och har ett fungerande konto initierar du supportärenden som inloggad på ditt konto. När ärendet skapas kan du be kundtjänsten att ringa dig på ditt eget telefonnummer. För att starta ett ärende som leder till ett samtal gör du följande:
Webbläsaren
- Öppna amazon.se i webbläsaren
- Klicka på ”Konto & listor”
- Välj ”Kontakta oss”
- Hitta och klicka på produkten ärendet gäller
- Välj en problembeskrivning
- Välj ”Jag behöver mer hjälp”
- Klicka på ”Begär samtal nu”
Appen
- Öppna Amazon-appen i mobiltelefonen
- Klicka på de tre strecken för att öppna menyn
- Välj ”Kundtjänst”
- Hitta och klicka på produkten ärendet gäller
- Välj en problembeskrivning
- Välj ”Jag behöver mer hjälp”
- Klicka på ”Begär samtal nu”
Ringa direkt till Amazon
Om du vill ringa Amazon direkt, exempelvis om du inte är befintlig kund eller om ditt konto har blivit nedstängt av olika anledningar, är det också möjligt. Du når bolaget på följande nummer:
- Du ringer från Sverige: 0200 753 368
- Du ringer från utlandet: +46 8 446 891 36
Chatta med Amazon
Om du föredrar att skriva i en chatt finns det som ett alternativ. Den fungerar i både webbläsaren och appen.
Webbläsaren
- Öppna amazon.se i webbläsaren
- Klicka på ”Konto & listor”
- Välj ”Kontakta oss”
- Hitta och klicka på produkten ärendet gäller
- Välj en problembeskrivning
- Välj ”Jag behöver mer hjälp”
- Klicka på ”Börja chatta nu”
Appen
- Öppna Amazon-appen i mobiltelefonen
- Klicka på de tre strecken för att öppna menyn
- Välj ”Kundtjänst”
- Hitta och klicka på produkten ärendet gäller
- Välj en problembeskrivning
- Välj ”Jag behöver mer hjälp”
- Klicka på ”Börja chatta nu”
Mejla
Du kan skicka mejl till kundtjänsten på Amazon. Det finns ingen mejladress där du når dem. För att skicka mejl till bolaget måste du initera ett supportärende och fylla i meddelandet i ett kontaktformulär. Du får därefter ett personligt svar från en mejladress som bara fungerar till just det specifika ärendet.
Webbläsaren
- Öppna amazon.se i webbläsaren
- Klicka på ”Konto & listor”
- Välj ”Kontakta oss”
- Hitta och klicka på produkten ärendet gäller
- Välj en problembeskrivning
- Välj ”Jag behöver mer hjälp”
- Klicka på ”Skicka ett e-postmeddelande”
Appen
- Öppna Amazon-appen i mobiltelefonen
- Klicka på de tre strecken för att öppna menyn
- Välj ”Kundtjänst”
- Hitta och klicka på produkten ärendet gäller
- Välj en problembeskrivning
- Välj ”Jag behöver mer hjälp”
- Klicka på ”Skicka ett e-postmeddelande”
Kundtjänstens öppettider
Amazon har en tillgänglig kundtjänst under dygnets alla timmar.
Mina erfarenheter med Amazons supporttjänst
Jag har haft kontakt med Amazon kundtjänst vid flera tillfällen och har blandade upplevelser.
I merparten av situationerna har det varit små problem eller frågeställningar där kundtjänsten enkelt kunde svara på frågor eller hjälpa med återbetalningar. Inga konstigheter.
Det har dock varit tillfällen när supporten varit totalt obehjälplig, på gränsen till att jag pratade med en stenvägg.
Vid ett tillfälle bedömdes jag ha skickat tillbaka returer felaktigt. Problemet upplystes per mejl och gav absolut ingen information överhuvudtaget om vilken eller vilka köp som omfattades. Kundtjänsten vägrade säga något om saken mer än att bekräfta mejlet. En kontospecialist som står utanför den vanliga kundtjänsten kunde kontaktas, men vägrade också svara på frågor.
Det är lite som att slå en tärning när man pratar med Amazon. Har man tur kan kundtjänsten ge snabba och sakliga svar, samt komma med lösningar. Men så fort det blir ett mer avancerat ärende är risken att Amazon vägrar hjälpa eller ens prata med en överhuvudtaget. De kan helt enkelt leka stenvägg.
FAQ
Kan man ringa till Amazon?
Ja, det går att ringa Amazon på telefonnummer 0200 753 368. Du kan även begära ett telefonsamtal från kundtjänsten där de ringer upp ditt nummer.
Kan man chatta med Amazon?
Ja. Du kan chatta med kundtjänsten både via webbläsaren och appen.
Kan man mejla Amazon?
Ja. Du kan skicka ett meddelande till Amazon, men bara via den inbyggda kontaktsidan i webbläsaren eller mobilappen.