Dags att betala en faktura från Klarna, men du är osäker på vilket plusgiro eller bankgiro som gäller? Ingen fara – här tipsar jag om vilka uppgifter du behöver för att göra en manuell betalning via din internetbank.
Viktigt att tänka på
- Klarnas plusgiro är 415 85 02-7 och bankgiro är 221-1555
- Banköverföringar tar upp till tre bankdagar att slutföra
- Du ser alla dina nuvarande och kommande betalningar i Klarna-appen
- Dubbelkolla alltid att betaluppgifterna är korrekta
Så betalar du till Klarna
Det absolut enklaste sättet att betala dina fakturor är att använda Klarna-appen för Android eller iOS. När du har registrerat dig som användare ser du alla dina köp och betalningar som ska göras, inklusive datum när pengarna ska vara inkomna till mottagaren.
Fliken ”Betalningar” i appen visar allt du behöver veta om dina nuvarande och kommande betalningar. Härifrån har du möjligheten att göra dina betalningar med ett knapptryck. Anslut din bank till Klarna och du betalar säkert utan att behöva plusgiro eller bankgiro.
Men, vad om du vill göra en betalning innan Klarna har aktiverat betalningsmöjligheten för ett köp i appen? Kanske vill du föregå en månadsfaktura genom att sätta in pengar innan fakturan är redo? Då kan du göra en manuell betalning via din bank-app.
Plusgiro till Klarna
- Plusgiro-numret är 415 85 02-7
- Namnet är KLARNA AB / NORDEA FINANS
Bankgiro till Klarna
- Bankgiro-numret är 221-1555
- Namnet är Klarna Bank AB
Viktigt att tänka på vid manuell banköverföring
Kom ihåg att använda rätt OCR-nummer med din betalning. Utan OCR-numret kan inte Klarna tillskriva pengarna till ett specifikt köp.
Varje faktura måste betalas separat. Varje ny faktura har ett unikt OCR-nummer så försök inte betala flera fakturor samtidigt med samma nummer. Det slutar bara med att du får pengar tillbaka.
Banköverföringar tar några dagar att slutföra. Dubbelkolla alltid att dina betalningar är inkomna och korrekt registrerade hos Klarna. Speciellt viktigt är det om du gör betalningar kort inpå sista förfallodatum.
Om pengarna inte registrerats hos Klarna
Om du noterar att en betalning inte har registrerats korrekt hos Klarna är det viktigt att undersöka orsaken och kontakta bolaget så snart du kan.
Klarna säger att det finns tre saker du kan göra direkt innan du kontaktar dem:
- Kontrollera att den korrekta summan har dragits från ditt bankkonto
- Kontrollera att betalningsmottagaren är Klarna – dubbelkolla plusgirot alternativt bankgirot för betalningen
- Kontrollera om du betalt direkt till butiken
Om du har betalt butiken direkt måste du kontakta dem för en återbetalning. Din faktura hos Klarna kommer inte betalas korrekt om butiken har fått dina pengar. Prata med butiken och kontakta Klarna så att de känner till situationen.