Det blir allt dyrare att köpa mat i svenska livsmedelsbutiker. På två år har matpriserna gått upp med mer än 20 procent. Och därför blir det allt viktigare att vi konsumenter har koll på literpris och kilopris. Det hjälper oss att spara pengar i längden.
Vad är literpris och kilopris
Literpris och kilopris är så kallade jämförpriser. Literpriset anger hur mycket något kostar per liter och kilopriset anger kostnaden per kilogram. Det gör det lättare att förstå den faktiska kostnaden när du jämför olika varor som inte säljs i jämna liter eller kilon.
Därför ska du känna till literpris och kilopris
Låt oss anta att du ska köpa mjölk. När du står vid kyldisken ser du fyra mjölkförpackningar i olika storlekar och från olika varumärken. Här är de olika storlekarna och priserna:
- 2 liter för 30 kronor
- 1,5 liter för 24 kronor
- 1 liter för 16 kronor
- 1,3 liter för 18 kronor
Vilken mjölkförpackning ger dig mest för pengarna? Istället för att ta fram miniräknaren kan du kolla på prislappen och se literpriset.
Där står att mjölken kostar följande:
- Förpackningen med 2 liter kostar 15 kronor per liter
- Förpackningen med 1,5 liter kostar 16 kronor per liter
- Förpackningen med 1 liter kostar 16 kronor per liter
- Förpackningen med 1,3 liter kostar 13,85 kronor per liter
Ett enkelt räkneexempel kan tyckas, men det blir snabbt mer komplicerat om du kollar på godispåsar.
Om du betalar 25 kronor för 155 gram lakritsbåtar eller 35 kronor för 200 gram vingummi – vad ger dig mest för pengarna?
(Svaret är lakritsbåtarna som kostar dig 161 kronor per kilo medan vingummit kostar dig 175 kronor per kilo).
Jämförpriset hjälper dig att få mer för pengarna
Du får helt enkelt mer för pengarna när du går efter jämförpriset. Det betyder inte att du måste köpa den förpackning som ger mest för dina kronor, men det hjälper dig att förstå vilken du kan välja om du vill göra ett så bra köp som möjligt.
Fördelen här är att det blir lättare att välja de större, dyrare förpackningarna i butiken. Istället för att tro att du sparar pengar på de små och ”billigare” förpackningarna som i själv verkat kan vara mycket dyrare så får du mycket mer varor med dig hem, även om totalpriset ökar för stunden.
I längden sparar det dig mycket pengar.
Här ovan är ett riktigt bra exempel på Oxpytt. Det finns två förpackning på 1 kilo och 750 gram. De har olika priser så klart – vilken ger mest för pengarna? Även om vi ganska snabbt ser att ICA:s alternativ är mycket billigare (även om kilopriset inte skulle vara angivet) så är frågan hur mycket billigare.
Kilopriset visar att Findus dyrare Oxbytt är hela 61 procent dyrare!
Exempel på varor
- Parfym visar pris per liter
- Diskmedel visar pris per disktillfälle
- Tvättmedel visar pris per tvätt
- Dryck visar pris per liter
- Mjöl visar pris per kilogram
- Bensin visar pris per liter
- Spolarvätska visar pris per liter
Räkna ut literpris och kilopris – så gör du
Att räkna ut literpriset är busenkelt! Allt du behöver göra är att ta volymen i liter och dividera med priset på varan. Alternativt, om det är milliliter som anges räknar du om volymen till liter först.
Samma sak gör du med kilopriset. Ta vikten i kilogram och dividera med priset. Eller, ta vikten i gram och räkna om till kilogram först. Sen dividerar du med priset.
Svårare än så är det inte.
Här finns en kalkylator för literpris och kilopris.
Lagen kräver att butikerna visar jämförpriser
Visste du att butiker måste visa literpris och kilopris där det är möjligt?
Prisinformationslagen är en svensk lag som reglerar hur prisinformation på varor måste vara utformade.
Och den säger att det bland annat måste stå pris per förpackning samt ett jämförpris, det vill säga måttet som används för varan. Det kan vara liter, milliliter, kilogram, hektogram eller meter.
Om produkten säljs i lösvikt, exempelvis godis, räcker det med jämförpriset.
Det finns några undantag i lagen.
Om förpackningen innehåller mindre än 50 gram eller 50 milliliter behövs inget jämförpris. Inte heller om det är förpackningar med flera varor, om försäljningspriset är samma som jämförpriset och om varan huvudsakligen säljs för sina kosmetiska egenskaper.