Konsumentverket höjer en varningens finger mot flera matjättar i Sverige. Anledningen är stora brister i prismarknadsföringen som gör att myndigheten nu kräver svar från bland annat Ica, Willys, City Gross och Hemköp om hur de tänker tydliggöra de påstådda prissänkningarna jämfört med tidigarepriset.
Varningen till matjättarna kommer efter en granskning av annonsblad från butikerna. Annonsblad som enligt myndigheten använder marknadsföring som ger intrycket av att priserna på olika varor har sänkts. Intryck som inte på något vis stärks av information om tidigarepriset, vilket gör det omöjligt att förstå den faktiska skillnaden.
Lästips: Matkostnaden ökade med 5 % under förra året
Några av de uttryck som använts av butiker är ”Extra låga priser på veckans varor”, ”Wow! Pengar att spara!” och ”Klipp! Minst 25 % rabatt”.
Problemet med lockpriser i annonsblad är så utbrett och problematiskt att matjättarna måste förklara för Konsumentverket hur de tänker komma till rätta med annonseringen. Senast den 7 augusti ska myndigheten ha fått svar på hur man tänker åtgärda den obefintliga visningen av tidigare lägsta pris för varor som är prissänkta.
Via Aftonbladet

Konkurrensverket kan inte stoppa matjättarnas dominans
Matjättarna Ica, Axfood, Coop och Lidl kan härja fritt i Sverige. De kan utan större svårigheter köpa bort konkurrerande matbutiker från mindre orter och dominera handeln utan att Konkurrensverket kan stoppa dem.
Små butiker konkurreras ut eller läggs ner efter att ha köpts, butiker slås ihop och det finns inget som hindrar jättarna från att höja sina priser (och marginalerna till aktieägarna). Ändå verkar Sveriges finansminister, Elisabeth Svantesson (M), mena att det är svenska konsumenter som måste ta sitt ansvar för att minska matkostnaderna.
Lästips: Julmaten är rekorddyr – så köper du billigare
Det är du som konsument som måste åka runt till matjättarna och hitta de lägsta priserna på alla varor. Som om normalkonsumenten har den tiden. Eller viljan. Du kan bara tänka dig scenariot att sluta jobba vid fem på eftermiddagen, hämta barnen på förskolan och sen åka runt till fyra butiker för att hitta rätt pris på rätt vara.
Via Aftonbladet
Analys: Bristande konkurrens i livsmedelskedjan
Konkurrensverket har gjort en analys av livsmedelsbranschen för 2023 och 2024. Den visar att det finns stor konkurrensbrist inom livsmedelskedjan, vilket leder till att konsumenter betalar mer för många livsmedel än de skulle behövt göra.
Dessutom visar analysen att pengarna inte alltid hamnar där de behövs. Pengarna gynnar inte ökad matproduktion, investeringar eller nyetableringar. En hög marknadskoncentration i flera led tillsammans med låsningar och obalanser genom avtal och handelsbruk bidrar till etableringshinder.
Via Konkurrensverket