Fortum har en utmärkt kundtjänst som är lätt att kontakta via telefon eller webben. Öppettiderna är inte orimliga, men hade kunnat vara snäppet vassare. Här är allt du måste veta om kundtjänsten hos en av Sverigest största elbolag.
Så kontaktar du Fortums kundtjänst
Det finns huvudsakligen tre sätt att hitta information om Fortum, ditt elavtal och elbolagets tjänster. Så här gör du:
Ring Fortum
Det bästa sättet att nå Fortum är via telefon. Kundtjänsten går att nå under arbetstid, måndag till fredag, mellan 8.00 och 17.00. Kundtjänsten är inte öppen på lördagar, söndagar och andra helgdagar.
Telefonnumret för privatpersoner till Fortum är 020-46 00 00 från Sverige. Ringer du från utlandet når du kundtjänsten från 0771-410500 istället.
Om du ringer för ett företag är öppettiderna samma, men du måste ringa 020-818818 istället.
Meddela Fortum via webben
Vill du inte prata med en människa kan du skicka ett personligt meddelande via elbolagets meddelandetjänst.
När du vill skicka ett meddelande kan du fylla i följande information:
- Ärende (Faktura, Flytt, Pris)
- Förnamn och efternamn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Kundnummer (7 siffror)
- Din fråga
Ditt namn, mejladressen och personnumret är ett krav. Resten är valbart (men du bör så klart fylla i en fråga också, rimligtvis).
Innan du kan skicka din fråga måste du godkänna Fortums integritespolicy som går att läsa här.
Där kan du bland annat läsa följande:
- Fortum förbehåller sig rätten att behöva skicka dina uppgifter utanför Sverige, inklusive utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
- Dina personuppgifter kan delas med tredjepartsaktörer, som onlineannonserings-partners, försäkringsbolag, elnätsföretag och inkassobyråer.
- Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter, korrigera dem, återkalla samtycket till Fortums databehandlingen och ha invändningar mot behandlingen.
Vi har läst igenom hela policyn och hittar inga konstigheter i versionen som introducerades den 21 januari 2024. Integritetspolicyn finns på WayBackMachine så att du kan kolla tillbaka i tiden och se eventuella förändringar.
Chatta med en chatbot
Du kan få svar på de vanligaste frågorna eller åtminstone få länkar till svaren med en så kallad chatbot. Ett verktyg på Fortums webbsajt där du skriver vad du behöver och sen får svar tillbaka.
Funktionen är starkt begränsad och kan knappt svara på de absolut enklaste frågorna. Frågor om elpriset? Klicka på en länk. Frågor om din faktura? Klicka på en länk. Frågor om ditt elavtal? Klicka på en länk. Du får hjälp till sidor där du kan läsa mer om dina utmaningar, men det är allt.
Vårt tips är att du undviker chatbotten helt och pratar med en riktig människa istället.
Fortum tar över för Telge Energi
Den 1 oktober 2024 blir Telge Energi en integrerad del av Fortum. Och med det tar Fortum över kundtjänsten med allt vad det innebär.
Du kan läsa mer om vad övergången innebär för dig och ditt elavtal här.