Telge Energi försvinner från marknaden. Elbolaget sveps upp och blir en del av Fortum. Alla befintliga kunder blir automatiskt överflyttade utan att de behöver göra något. Hela processen sker i det dolda, utan avbrott eller förändringar i befintliga elavtal.
Datumet att hålla i minnet är den 1 oktober 2024. På det datumet sker övergången från Telge Energi till Fortum för alla kunder. Om du inte accepterar sammanslagningen måste du meddela om byte av elavtal till ett annat bolaget minst en månad innan.
Redan under 2023 blev Telge Energi en del av samma koncern som Fortum. Tillsammans utgör de Nordens största elbolag för produktion och försäljning av el till svenska hushåll.
Därför går Telge Energi och Fortum ihop
I ett officiellt meddelande säger Fortum att fusionen sker för att stärka sina tjänster mot kunderna.
Genom att slå samman våra verksamheter får vi mer kraft att utveckla bästa möjliga erbjudande för dig och att investera ytterligare i digitala verktyg och tjänster som hjälper dig att förenkla din vardag.
Fortum
Det kanske också är exakt så, men det låter samtidigt som en klassisk och intetsägande marknadstext som inte berättar något alls om anledningen. Vad tror du är anledningen till att de båda bolagen slås ihop?
Frågor och svar om sammanslagningen
Vad händer med mina tillval hos Telge Energi?
Har du något av tillvalen ”Förnybart Plus” eller ”Trippelskydd” överförs de automatiskt till Fortum vid övergången den 1 oktober. Skaffar du ett tillval EFTER det datumet sker starten direkt hos Fortum. Tillvalen har inga förändrade villkor, priser, rabatter eller ändringar i avtalen på något vis.
Vilken app använder jag?
Telge Energi-appen fungerar fram till den 1 oktober. Efter det datumet måste du använda Fortum-appen istället. Du loggar in med BankID precis som tidigare. Här hittar du appen för Android och iOS:
Alternativt kan du logga in på Mitt Fortum-sajten och se all information som finns i appen direkt i webbläsaren.
Vad händer med mitt produktionsavtal?
Ett produktionsavtal gör att du kan sälja din överskottsel från solcellerna på hustaket. Har du ett sådant avtal flyttas det automatiskt till Fortum den 1 oktober. Fortum går ut med mer information till dig som har ett produktionsavtal via mejl efter sommaren.
Hur får jag mina fakturor?
Den enda förändringen kring dina faktur och betalsätt är att Fortum står som avsändare av fakturorna och mottagare för betalningarna. Den första fakturan från Fortum skickas i mitten av november 2024. Du behåller exakt samma leveranssätt och betalsätt som med Telge Energi. Pappersfakturor skickas hem som vanligt via vanlig postgång medan digitala fakturor fortsätter att skickas till Kivra.
Vad händer med mina solceller, batteri och laddbox?
Har du beställt men inte fått dina solpaneler, batteriet eller laddboxen än kommer Telge Energi att installera allt precis som planerat. Dina serviceärenden och supportärenden hanteras av kundtjänsten hos Telge Energi fram till den 1 oktober. Efter det tar Fortum över.
Kring slutet på sommaren kan ditt nätbolag kontakta dig om bytet av elbolag, men det är inget du behöver agera på enligt Fortum.
Om du har frågor
Det finns tre sätt att komma i kontakt med Telge Energi om du har frågor kring sammanslagningen:
- Ring Telge Energi på 010-810 99 28
- Skicka ett mejl till [email protected]
- Chatta med kundtjänsten här
Efter övergångsdatumet den 1 oktober måste du rikta alla dina frågor direkt till Fortum. Du kommer i kontakt med kundtjänsten så här:
- Ring Fortum på 020-46 00 00
- Skicka ett meddelande här
Läs mer om hur du kontaktar Fortums kundtjänst här.
Telge Energi ökade priserna i april
Den 1 april blev det kännbart dyrare att köpa el från Telge Energi. Bolaget meddelade via mejl till sina kunder att avtalet förändrades med en höjning av både månadsavgiften och påslaget per kilowattimme.
Så mycket dyrare blev Telge Energi
- Påslaget per kilowattimme ökade med 1 öre / kWh
- Månadsavgiften ökade med 10 kronor
Enligt mejlet som skickades ut har elbolaget valt att öka priserna med 1 öre per kilowattimme (inklusive moms) och månadsavgiften höjs samtidigt med 10 kronor. Det betyder att du betalar 120 kronor mer om året bara för att vara kund hos Telge Energi.
De nya priserna gäller bara för den som har rörliga elavtal. Den som har ett ”Förvaltat elavtal” kommer inte påverkas av priserna förrän avtalet förnyas.
Läs mer om prishöjningen här.