SkyShowTime lanserar en ny, dyrare prenumerationsnivå. Målet är att kunna erbjuda högkvalitativa filmer och serier i 4K-upplösning – helt utan reklam.
SkyShowTime Premium erbjuder inte bara 4K-upplösning utan även stöd för upp till fem samtidiga användare på olika skärmar (inom samma hushåll) och offline-nedladdning av upp till 100 filmer eller serier.
Prenumerationen heter kort och enkelt ”Premium” vilket är i linje med hur många konkurrerande filmtjänster döper sina nivåer. Priset är 149 kronor per månad.
Nyheten betyder att SkyShowTime har tre prenumerationsnivåer. Den enklaste och billigaste är ”Standard med reklam” för 59 kronor per månad. Därefter har vi ”Standard Plus” som är reklamfri för 99 kronor per månad, och nu Premium för 149 kronor.
Den 29 oktober släpps SkyShowTime Premium för svenska prenumeranter.
Är det värt att byta till Premium?
Den stora frågan för många prenumeranter, speciellt de som har livstidserbjudandet om halverad månadskostnad på Standard Plus, är huruvida det är värt att byta upp sig eller inte.
Svaret på den frågan är: Nej, sannolikt finns det ingen större anledning. Om du betalar 49,50 kronor idag med den halverade månadskostnaden är min rekommendation att du håller dig kvar där. 100 kronor extra per månad för lite bättre bildkvalitet är inte värt det.
Däremot, om du verkligen tycker om att ladda ner offline-filmer och hela stora familjen är storkonsument av SkyShowTime under veckans alla dagar, då kan Premium vara värt sina kronor med stödet för upp till fem samtidiga användare. I alla andra situationer bör du inte uppgradera.

Ständigt ökade priser belastar svenska hushåll
Enligt en undersökning tidigare i juli betalar det svenska hushållet i genomsnitt 855 kronor per månad bara på mediaköp. Det inkluderar köpt och hyrd film, streaming och biobiljetter.
Själv har jag en betydligt lägre kostnad än så med Amazon Prime Video (som jag har via Amazon Prime, men glömmer bort att tjänsten existerar), Max och SkyShowTime. Ena anledningen att jag har Max är löftet om halva månadskostnaden livet ut precis som med SkyShowTime. Prenumerationerna på Disney Plus och Netflix har jag sagt efter senaste tidens prisökningar.
Jag har länge använt YouTube Premium, men prisökningen till extrema 200 kronor per månad gör att jag istället använder annonsblockerare på datorn och en tredjeparts YouTube-app på en Nvidia Shield för att slippa både reklam och månadskostnad.
Det ÄR för dyrt att konsumera media idag. Håller du med?