Vinstmarginal är ett nyckeltal som avslöjar hur stor andel av varje omsättningskrona som utgör bolagets vinst. Det är en stark indikator på om ditt företaget går bra eller dåligt.
Samtidigt måste du förstå vad talet berättar. Om du inte förstår vad vinstmarginal verkligen representerar och vad det inte betyder så kan du få fel uppfattning om bolagets framgångar. Här är allt du måste veta.
Innehåll
Vad är vinstmarginal?
Vinstmarginalen är ett mått som visar hur stor del av försäljningsintäkterna som kvarstår efter att du har dragit av alla kostnader.
Det är ett mått som gör det enklare att jämföra lönsamheten i ditt bolaget med konkurrenterna. Du kan även se tillbaka på din tidigare vinstmarginal och jämföra bolagets välmående år för år.
Viktigt att tänka på
En viktig detalj är att uträkningen inte tar hänsyn till en rad faktorer som påverkar hur du ska se på resultatet. Exempelvis syns inte hur ditt bolag är finansierat, vilket är en viktig sak att tänka på.
Om bolaget har omfattande skulder så betyder det att uträkningen av vinstmarginalen ger en felaktig visning av lönsamheten.
Räkna ut vinstmarginal
Att räkna ut vinstmarginalen är enkelt. Allt du behöver göra är att ta skillnaden mellan dina försäljningsintäkter och kostnaderna, och dividera summan med försäljningsintäkterna.
Resultatet är den procentandel som visar vinstmarginalen.
Om du vill räkna ut vinstmarginalen så måste du veta följande:
- Försäljningsintäkterna
- Kostnaderna
När du kan dem så är formeln för att räkna ut marginalen mycket enkel:
Vinstmarginalen = (Försäljningsintäkter – Kostnader) / Försäljningsintäkter x 100
Exempel 1:
Försäljningen för första kvartalet 2023 uppgår till 250 000 kronor och kostnaderna är 180 000 kronor. Uträkningen ser då ut som följande:
- Första uträkningen: 250 000 – 180 000 = 70 000 kronor
- Andra uträkningen: 70 000 / 250 000 = 0,28
- Resultatet: 0,28 x 100 = 28 %
Du har alltså en vinstmarginal på 28 procent. Inte illa!
Exempel 2:
Andra kvartalet så ökar din försäljning, men också kostnaderna. Procentuellt så har kostnaderna eskalerat på grund av extra inköp som krävdes och det påverkar vinstmarginalen. Det här kvartalet ökade försäljningen till 663 000 kronor samtidigt som kostnaderna ökade till 613 000 kronor.
- Första uträkningen: 663 000 – 613 000 = 50 000 kronor
- Andra uträkningen: 50 000 / 663 000 = 0,075
- Resultatet: 0,075 x 100 = 7,5 %
Vinstmarginalen minskade till 7,5 procent, vilket är under de 20 procent som är rekommenderat. Men en vinst är fortfarande en vinst.
Exempel 3:
Tredje kvartalet ökar försäljningen samtidigt som kostnaderna minskar. Du har sålt för 849 000 kronor och kostnaderna är bara 598 000 kronor. Din vinstmarginal ökar betydligt.
- Första uträkningen: 849 000 – 598 000 = 251 000 kronor
- Andra uträkningen: 251 000 / 849 000 = 0,29
- Resultatet: 0,29 x 100 = 29 %
En procentenhet bättre än första kvartalet! Din vinstmarginal för tredje kvartalet stannade på 29 procent enligt vår enkla uträkning.
Webbsajten Räkna ut har en kalkylator för att räkna ut vinstmarginal i procent. Den är lättanvänd och har en beskrivning som förklarar hur uträkningen fungerar.
Vad är en bra vinstmarginal?
Det är svårt att svara på vad som är en bra vinstmarginal. Men generellt kan sägas att marginaler kring 5 till 10 procent är hälsosamt, med respekt för skillnader kring konjukturläget och vilken bransch det gäller.
Vissa branscher tillåter marginaler upp mot 20 procent medan andra har extremt låg på ner till 2-3 procent.
Så förbättrar du vinstmarginalen
Det enklaste sättet att öka marginalerna är så klart att öka intäkterna samtidigt som kostnaderna minskar.
Praktiskt så är det inte det enklaste så klart, men det är vad som behövs för att siffran på slutet av raden ska öka.
Vad är vinstmarginal på engelska?
Det engelska ordet för vinstmarginal är pretax profit margin. Du kan också använda earnings before tax.
Vinstmarginalbeskattning – så räknar du
Nu när vi har gått igenom vad vinstmarginal är så måste du förstå konceptet ”vinstmarginalbeskattning” också. Det är ett sätt att beräkna försäljning och moms för ditt bolag när det är verksamt inom viss handel och med specifika tjänster.
Din försäljning beräkningar du på skillnaden mellan försäljningspriset och inköpspriset med avdrag för momsen.
Varor du kan sälja med vinstmarginalbeskattning
- Konstverk
- Begagnade varor
- Antikviteter
- Samlarföremål
- Förmedling av resetjänster
Vid försäljning av begagnade varor så måste varan redan vara begagnad när du köper in den. Och den måste kunna användas i befintligt skick direkt eller efter en reparation.
Så räknar du ut vinstmarginalbeskattning
Här är ett exempel med en enkel uträkning. Låt oss säga att du har köpt en kameraobjektiv för 3 500 kronor från en privatperson. Målet är att sälja objektivet vidare för 5 500 kronor. Så här räknar du ut vinstmarginal, beskattningsunderlag och utgående moms:
- Vinstmarginal: 5 500 – 3 500 = 2 000 kronor
- Beskattningsunderlag: 80 % av 2 000 = 400 kronor
- Utgånde moms: 25 % av 400 = 100 kronor
Tänk på att redovisningen måste göras på rätt plats i skattedeklarationen. Gå till ruta 7 för att redovisa försäljningen. För den utgående momsen redovisar du i ruta 10, 11 eller 12.