Regeringen föreslår regeländringar som gör att företag inte behöver spara originalkvitton i pappersform. Det ska göra att svenska företag sparar flera miljarder varje år och ändringen kan träda i kraft under sommaren 2024.
Innehåll
Så länge måste företag spara papperskvitton idag
De nuvarande reglerna säger att företag måste bevara räkenskapsinformation i sin originalform under tre år. Det betyder att du som har papperskvitton behöver spara dem för åtkomst även de även finns i en smidigare, digital form. Alla former av pappersorigina i form av kvitton, fakturor och annat pappersmaterial omfattas av reglerna.
Nya kvittoregler från juli 2024
Regeringen föreslår nya regler som ska träda i kraft den 1 juli 2024.
Regeländringarna säger att företag inte längre behöver spara sina originalkvitton på papper om de redan finns i digital form. Räkenskapsinformationen som omfattas av bevarandekravet enligt bokföringslagen ska kunna sparas enklare och framför allt billigare från det datumet.
Förslaget i sin nuvarande form är att ”pappersmaterial med räkenskapsinformation bara ska behöva bevaras till dess att informationen överförts i digital form”.
Därför ändas bokföringslagen
Målet med ändringen är att skynda på digitaliseringen och minska de så kallade regelkostnaderna för företag.
Enligt energi- och näringsminister Ebba Busch kan de nya reglerna spara svenska företag kostnader på totalt 4 miljarder kronor årligen.
Bevarandekravet innebär onödig administration och kostnader för många företag. Det här förslaget innebär en avsevärd förenkling och en konkurrensmässig förbättring
Gunnar Strömmer, justitieminister
Källa: regeringen.se
Grundläggande om bokföringslagen
Vad säger egentligen bokföringslagen idag om att spara kvitton för framtiden?
Enligt nuvarande lagstiftning är det kvar på att kvitton, räkningar och andra typer av verifikationer med räkenskapsinformation måste arkiveras i sju år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.
Om kvittot eller räkningen endast finns digitalt från första början behöver företaget inte skapa en papperskopia för arkivering däremot.
Skulle företaget ta emot kvittot i både pappersform och digitalt i nära anslutning till varandra får företaget välj i vilken form det ska sparas. I det här fallet måste inte papperskvittot arkiveras, bara det digitala. Däremot, om företaget först få papperskvittot och fotograferar det för digitalisering, och därefter får kvittot elektroniskt, då måste papperskvittot bevaras med arkivering.
Informationen ovan gäller endast företag. Privatpersoner behöver bara spara kvitton och fakturer så länge det finns garanti och reklamationsrätt på en vara som de vill kunna visa är köpt av en butik.
Om du vill läsa mer om bokföringslagen finns lagtexten i sin helhet här.
FAQ
Måste företag spara papperskvitto efter digitalisering?
Enligt bokföringslagen måste företag arkivera all räkenskapsinformation som finns i pappersform i sju år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Det gäller alla papperskvitton som inkommer företaget före 1 juli 2024.
Varför slopar regeringen kravet på arkivering av papperskvitton?
För att digitaliseringen är så bra idag att allt går att sköta digitalt, vilket i sin tur leder till stora kostnadsbesparingar för företagen. Uppåt 4 miljarder kronor årligen ska företagen kunna spara enligt regeringens uträkning.
När slopas kravet på arkivering av papperskvitto och fakturor?
Den 1 juli 2024 om lagförslaget går igenom.