Plötsligt händer det som bara inte får hända. Du kan inte betala den där räkningen för delbetalning med Klarna och efter flera påminnelser hamnar din skuld hos ett inkassobolag. Vad betyder det rent praktiskt, hur mycket dyrare blir det och när får man en betalningsanmärkning? Här är allt du måste veta.
Om du inte kan betala i tid
Det är otroligt viktigt att du betalar dina räkningar i tid. Misslyckas du med det kommer Klarna att skicka en påminnelse.
Efter det får du en betalningspåminnelse. Den här gången lägger Klarna på en avgift som gör din totala kostnad högre. Normalt är påminnelseavgiften satt till 60 kronor.
Kan du inte eller vill inte betala efter betalningspåminnelsen skickas din obetalda skuld till inkasso. Det blir nu kännbart dyrare och Klarna överlämnar allt på en tredje part.
Visste du? Det är din skyldighet att betala en faktura, även om Klarna inte har skickat någon. Det är alltså du som måste ha koll på vad som ska betalas och se till att du får betalningsuppgifterna som behövs, samt summan som ska betalas.
När får jag en påminnelseavgift?
- När betalningen har registrerats efter förfallodagen
- När hela betalningen för ett köp saknas
- När inbetalade summan är lägre än summan på fakturan
När din Klarna-skuld gått till inkasso
När din skuld har gått till inkasso är Klarna måste du göra dina inbetalningar till tredje part.
Du kan inte längre använda Klarna som betalmetod.
Din skuld måste nu betalas till inkassobolaget och inte Klarna. Du kan inte längre kontakta Klarna om din skuld.
För att kontakta inkassobolaget hänvisas du till kontaktuppgifterna på inkassobrevet respektive uppgifterna på inkassobolagets kontaktsida.
Inkassokravet har normalt en inkassokostnad utöver din skuld. Kostnaden är reglerad av inkassolagen och får som högst vara 180 kronor.
OBS: Att din skuld har gått till ett inkassobolag betyder inte att du får en betalningsanmärkning. Det är först när skulden landar hos Kronofogden och du 1) inte bestrider kravet eller 2) inte betalar skulden som du får en anmärkning.
Vilka inkassobolag använder Klarna
Om dina betalningar till Klarna uteblir så kommer du tillslut kontaktas av ett inkassobolag på uppdrag av bolaget.
Det handlar framför allt om Alektum Capital och Sileo Kapital.
Ett annat bolag som Klarna ska använda sig av enligt drabbade är # Kredinor.
Klarna har inget eget inkassobolag
Under 2020 lade Klarna ner det egna inkassobolaget Segoria.
Det betyder att bolaget inte lägre har en egen inkassoverksamhet. Istället flyttas hela den delen över på tredje part i form av andra inkassobolag som Alektum Capital och Sileo Kapital.
Sebastian Siemiatkowski sade till Breakit i ett uttalande att det är ett beslut som har växt fram under lång tid, och att nedläggningen skedde helt odramatiskt.
Den officiella hållningen är att inkassoverksamheten inte har varit en del av Klarnas kärnverksamhet.
Om du inte kan betala din skuld
Hamnar du i det obekväma läget att pengarna inte räcker till skulderna så ska du inte stoppa fingrarna i öronen och stänga ögonen. Det är viktigt att hitta snabba åtgärder direkt som minimerar risken att din skuld växer.
Om du får en räkning som du inte kan betala är det viktigt att omedelbart kontakta den som skickat räkningen. Lägg fram din sak och se om du kan få uppskov med betalningen. Klarna erbjuder möjligheten att förlänga förfallodatumet mot en liten avgift.
Kan du ändå inte betala din skuld till Klarna? Kontakta bolaget och berätta hur din situation ser ut. Ibland är det möjligt att hitta en bra lösning som gör att du inte behöver se inkassobreven trilla in i brevlådan.
Har din skuld gått vidare till ett inkassobolag kan du inte kontakta Klarna mer. Ring inkassobolaget och berätta vad som pågår. Det finns en chans att du kan lägga upp en amorteringsplan.
En sista detalj: Om du har betalt din skuld, men inser att den kommer in till inkassobolaget efter förfallodatum – kontakta bolaget och förklara att betalningen är på väg. Annars kan kravet gå vidare till Kronofogden.
Viktigt om inkassobolag
Inkassobolag är hårt styrda och får inte uppföra sig hur som helst. Det är viktigt att bolagen följer god inkassosed.
Det betyder de måste vara enkla att komma i kontakt med när du behöver det. De får inte trakassera den som har en skuld eller utsätta drabbade för onödiga kostnader.
Ett inkassobolag måste alltid ge korrekt och tydlig information om din skuld när du ber om det. Dina frågor måste besvaras ”utan onödigt dröjsmål”.
Läs mer
Ett tips är att läsa mer på Hallå konsument som har utförlig information för privatpersoner och konsumenter om inkasso och betalningsanmärkningar. Läs allt på deras sida här.
Konsumenternas har också en utmärkt artikel om betalningskrav som du hittar här.
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har information om hur höga avgifter som läggas ovanpå skulden här.
Frågor och svar om inkasso
När är min skuld betald?
Din skuld är inte betald förrän pengarna är registrerade hos mottagaren. Det betyder att även om du har gjort betalningen via din bank så är skulden inte avslutad innan pengarna faktiskt finns hos mottagaren, vilket kan vara Klarna eller ett inkassobolag.
Hur mycket är Klarnas påminnelseavgift?
Den senaste uppgiften är att avgiften är på 60 kronor.
Hur mycket är inkassokostnaden?
Avgiften för inkassokravet är som högst 180 kronor. Avgiften regleras av inkassolagen.