Att handlar i en webbshopp utan att använda Klarnas utcheckningsmetod är i det närmaste omöjligt idag. Betaljättens betalningslösningar finns överallt och sannolikheten att just du har en skuld till Klarna är stor.
Därför är det kanske inte konstigt att bedragare försöker utnyttja situationen och Klarnas dominerande ställning i sina illvilliga syften att lura folk på pengar. Enligt en artikel på HD.se används ett automatiskt system för att ringa upp svenska konsumenter med förinspelade samtal om krav på obetalda skulder hos just Klarna.
Den som tar emot ett samtal får veta att pengar kommer att dras från bankkontot om man inte tar hjälp av ”supporten” (som bara är ett knapptryck bort).
Supporten i det här fallet är så klart inte Klarna, utan en bedragare som säger sig kunna assistera med en lösning på situationen. En lösning som involverar den uppringdes BankID.
Den som tar sig igenom hela processen med bedragaren riskerar stora problem framöver. Med kontroll över bankkontot kan cyberkriminella föra över pengar och göra annat otyg som du i värsta fall inte kan göra ogjort.
Lästips: Kronofogden varnar för bluff-SMS från bedragare
Klarna: Lägg på luren omedelbart
Klarna är medvetna om problematiken och har ett simpelt råd åt alla, oavsett om man är kund eller inte hos bolaget: Lägg på luren omedelbart.
Låt dig aldrig tro att någon som ringer, mejlar eller SMS:ar faktiskt är från den de utger sig för att vara. Klicka in på länkar, ring inte upp okända nummer, logga ALDRIG in med BankID på uppmaning av någon okänd person.
Var alltid skeptisk, är ett annat gott råd från mig. Det är alltid bra att vara uppmärksam och defensiv när man uppmanas dela med sig av information, oavsett vad det är.
Lästips: Swish från okänd person – vad ska jag göra?
Polisanmäl bedrägeriförsök
Polisen uppmanar alla som drabbas av bedrägeriförsök att polisanmäla.
Ja, det tar lite tid och arbete från din sida. Men det är också viktigt att polismyndigheten får så mycket information som möjligt, och från så många som möjligt.
Därför ska du alltid registrera allt som sägs under samtalet med bedragaren, även om det är förinspelat, skriva ner numret som ringer (om det inte är dolt), och så vidare. Detaljer är viktiga.
På polisen.se finns en utförlig sida med information om hur du hanterar och anmäler fakturabedrägerier, vilseledande annonser, phishingförsök, investeringsbedrägerier och telefonbedrägerier. Här anmäler du bedrägeriförsök.
Vanligt med Swish-bedrägerier
Ett annat, vanligt bedrägeriförsök är med Swish. Att man får en okänd insättning på ett antal tusenlappar, kontaktas av en person som vill att man ”swishar” vidare till ett annat nummer. Och sen sitter man där och undrar varför det dykt upp en polisanmälan om misstänkt bedrägeri – där man själv är den anmälda.
I värsta fall kan banken till och med stänga av dig som kund och blockera dig från att använda BankID om du tar emot pengar som du inte kan redovisa för. Det kan vara att du fått en stor summa pengar insatt av en person som du inte känner, och plötsligt vill banken ha bevis på att du faktiskt ska ha pengarna. Vilket du inte kan visa.
Tidigare i december rapporterade Aftonbladet om hur Swedbank kastade ut kunden Josefine efter att hon gjort fullt legitima överföringar med Swish, och dessutom blockerade henne från BankID fram till december 2025 – i ett helt år. Tänk då riskerna med bedrägeriförsök via Swish och hur det kan påverka din relation med banken.