Efter den mycket allvarliga incidenten förra året där Swedbanks kunder påverkades av ett it-problem så meddelar Finansinspektionen att banken måste böta 850 miljoner kronor.
Det är en så kallad sanktionsavgift som utdelades till Swedbank då banken frångått sina rutiner som gjorde att den interna kontrollen inte kunde upprätthållas.
Nära 1 miljon kunder drabbades av it-störningen
Finansinspektionen lyfter fram följande brister:
- Det saknades ändamålsenliga kontrollmekanismer som säkerställer att rutiner följs
- Swedbank har gjort ändringar i systemen utan att följa sina rutiner
- Banken har brutit mot centrala regler om intern kontroll
- Det gjordes ingen risk- och konsekevensanalys
Lästips: Swedbank chockhöjde avgiften för nyckelkunder
Konton visade felaktigt negativa siffror för Swedbank-kunder
Vad som hände är att i april 2022 så drabbades Swedbanks kunder av ett it-problem som bitvis gjorde det svårt eller helt omöjligt att se hur mycket pengar som fanns på kontot, att ta emot pengar och att överföra pengar till andra.
I vissa fall rapporterades att kunde såg negativa siffror trots att det egentligen fanns pengar där.
I ett pressmeddelande säger Finansinspektionen följande:
Det inträffade visar att det kan få allvarliga konsekvenser när rutiner frångås och den interna kontrollen inte upprätthålls.
Susanna Grufman, vikarierande generaldirektör
Swedbank svarar på Finansinspektionens kritik
Swedbank har svarat på sanktionsavgiften med ett eget meddelande:
Vi ser allvarligt på Finansinspektionens anmärkning om att vi gjorde en ändring i ett IT-system utan att bankens interna rutiner och processer följdes. Vi ska nu analysera beslutet.
Jens Henriksson, vd och koncernchef Swedbank
SVT rapporterade om it-störningen vid tillfället och sa då att det handlade om ett tekniskt fel som uppstått i samband med uppdateringen av Swedbanks system. Det tog inte lång stund för bankens personal att identifiera problemet och lösa det, men konsekvenserna blev ändå stora för kunderna.
Störningen påverkade vid tillfället även betalningar med Swish. Betalningstjänsten skrev på sin sajt att ”Just nu förekommer en driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna som kan påverka Swish-betalningar till och från denna bank.”
Lästips: Swish problem / nere / driftstörning – se här
Källor:
FAQ
Varför får Swedbank böta 850 miljoner kronor?
Finansinspektione säger att Swedbank får betala en sanktionsavgift på grund av händelserna som ledde till de allvarliga it-störningar som drabbade kunderna i april 2022.
Vilka problem upplevde användarna under it-störningen?
Bland problemen som uppmärksammades var att konton visade felaktiga saldon, inklusive negativ siffror, att betalningar varken kunde göras eller mottas.
Påverkades Swish-betalningar under it-störningen hos Swedbank?
Ja, Swish meddelade under den pågående störningen att det inte gick att använda tjänsten för Swedbanks kunder.