Google Shopping har blivit ett mycket prominent inslag i Google-användarens vardag och i stort har köpfunktionen tagit över söken för de som letar efter produkter – oavsett om man har intentionen att köpa eller bara vill läsa mer innan plånboken öppnas.
Innehåll
Att Shopping tar allt mer plats på söken är i sig själv ett allt större problem och en irritationsfaktor för många webbsajter som känner sig tvingade att betala Google för att behålla sin synlighet mot konsumenterna. Och nu har Google tagit nästa steg i utvecklingen för Shopping som kan bli en rejäl huvudvärk, både för butikerna och konsumenterna.
Och det steget heter ”Google Automated Discounts”, eller GDA. Ett AI-drivet system för dynamisk prissättning där Google väljer vilket pris du som konsument ser – inte butiken.
Priserna justeras i realtid baserat på ett antal parametrar och betyder att du kan få ett kännbart högre pris än din granne på exakt samma produkt i exakt samma butik. Du får inte veta att din granne köper den till ett lägre pris, det bara är den verkligheten du får leva med när Automated Discounts används.
Google Shopping som sajten ser ut just nu.
Så fungerar automatiska rabatter på Google
Rent praktiskt är det väldigt enkelt. När du använder Google för att hitta en produkt du vill köpa visas ett antal butiksalternativ med tillhörande priser. Priserna justeras i realtid baserat olika faktorer.
Google använder sig även av hur hög efterfrågan det är på specifika produkter, aktuell priskonkurrens, trender för säsongen, leveranstider, varumärkesvärden och fraktkostnader.
Obekräftat och som en fundersam tanke skulle Google även kunna använda sig av information om tidigare köp, hur benägen du är att använda rabattkoder, om du alltid köper prylar som är prissänkta och liknande. Anses just du vara mer köpbenägen med en prissänkt vara kan Automated Discounts sänka priset för just butikerna du är intresserad av. Huruvida det är något Google använder idag eller vill använda i framtiden återstår att se.
Hur påverkas butikerna av automatiska rabatter
För butikerna är systemet helt automatiskerat mot kunden, men det krävs en del handpåläggning innan det fungerar.
Butiker som vill använda sig av den automatiska prissättningen mot konsumenter i Google Shopping behöver ställa in ett antal parametrar i sin så kallade prisfeed. Det är en fil som skickas till Google och som innehåller all nödvändig information om produkterna; exempelvis pris, lagerstatus, bild och mycket mer.
Nytt för Automated Discounts är att butiken kan ange ”auto_pricing_min_price” och ”cost_of_goods_sold”.
auto_pricing_min_price är hur lågt butiken kan tänka sig gå med priset när Google väljer åt dem.
cost_of_goods_sold är vilken kostnad butiken har för produkten, alltså inköpspriset.
När allt är ifyllt enligt Googles önskemål och regler kan prissättningen ske helt av sig själv.
Fördelarna är en åtminstone teoretisk ökning av konverteringar, att arbetet med prissättning minskar och att all optimering är helt datadriven. Butikerna ska alltså kunna sälja mer och samtidigt spendera mindre tid på att ändra saker själva.
Det är dock inte guld vart man än tittar. Det finns en del orosmoln också.
Butiken ifrånsäger sig en del av kontrollen över prissättningen (även om de kan sätta gränsvärden), det finns en risk att det blir en hård press på de redan tunna marginalerna och butikerna gör sig än mer beroende av Google Shopping.
Dessutom är risken att kundnöjdheten minskar. Vad händer när det plötsligt blir uppenbart att de utsatta priserna i webbshopparna inte alls är de som gäller för alla besökare? När en användare kan köpa en iPhone 16e för 7 500 kronor hos en webbshop när hen kommer via Google Shopping och en annan får betala 8 500 kronor vid ett direktbesök lär det inte tas emot positivt.
Lyko tidsbluffar sina kunder – luras med nedräkningen
En webbshop som har aktiverat Google Automated Discounts är Lyko.se. Om du surfar in på sajten genom att skriva in adressen direkt i adressfältet, via en prisjämförelsetjänst eller en sökmotor ser du samma priser som alla andra besökare på sajten. Använder du däremot Shopping kan du ibland se mycket lägre priser – priser som inte reflekteras av sajtens prishistorik.
Du luras alltså att tro på påstådda lägstapriser som inte stämmer. Din granne kan ha köpt en vara till 200 kronor medan lägstapriset i historiken anges till 250 kronor.
Kundtjänsten på Lyko bekräftar att ”när man aktivt söker fram produkten på Google så får man ibland olika erbjudanden just nu” och att ”det gäller bara enstaka produkter ibland som man får ett sånt här erbjudande och priset gäller enbart i 30min och du kan bara nyttja det engång”. Kundtjänsten säger också att det är personliga erbjudanden som inte visas i prishistoriken, och därmed går de emot Konsumentverket som säger så här om Automated Discounts:
Det tidigare lägsta priset ska utgöra det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna, vilket inkluderar prisnedsättningarna som marknadsförts via Google Shopping, säger Johan Ohlsson, enhetschef på Konsumentverket, till Ehandel och tillägger:
Lägsta pris senaste 30 dagarna är det pris som företaget tillämpat (marknadsfört) vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att någon faktiskt har köpt produkten.
Bilden till vänster är ett besök från Google Shopping, den till höger är när man går in direkt till lyko.se i adressfältet.
Bilden ovan visar ett besök till en produkt på lyko.se från Google Shopping respektive direkt in på webbsajten via adressfältet i en webbläsare. Prisskillnaden är 34 procent – eller 126 kronor!
Nedräknaren som visas när man får rabatten räknar ner från 29 minuter, men att begränsningen bara är runt halvtimmen stämmer inte. När man laddar om sidan nollställs räknaren och väntar man tillräckligt länge förlängs tiden till 48 timmar. Du har alltså två hela dygn på dig att shoppa med det lägre priset – inte 29 minuter. Vi testade ett antal produkter och fick samma resultat varje gång – en nedräknare som nollställs med sidomladdning och sen omvandlas till ett 48-timmarserbjudande.
Observera Informationen på den här sidan är skriven efter bästa förmåga och kunskap med flera bidragande källor. Vi förbehåller oss rätten till att göra justeringar om något har blivit fel. Konsultera alltid flera källor innan du tar ekonomiska beslut och kontakta oss gärna om du hittar felaktigheter i texten. Läs mer om hur automatisk prissättning på Shopping fungerar här.