Innan du kan använda PayPal måste det kopplas ett bankkonto och ett betalkort till tjänsten. Det är nödvändigt för att PayPal ska kunna sätta in pengar till ditt konto, och göra betalningar.
Alla svenska banker fungerar med PayPal. Att ansluta din bank betyder inte att betaltjänsten kan ta pengar hur som helst. Däremot kan du få in pengar på bankkontot när du gör ett uttag från betaltjänsten.
Innehåll
Tips
Innan du fortsätter: Tänk på att det inte är bra att ha för mycket pengar stående på ditt PayPal-konto. Du får ingen ränta på pengarna och i värsta fall kan PayPal ta din pengar eller frysa dem utan förvarning.
Koppla ditt bankkonto till PayPal
Det är enkelt att koppla ditt Swedbank-konto (eller annat bankkonto) till PayPal. För att komma igång måste du veta ditt clearingnummer och kontonummer till bankkontot.
Viktigt att tänka på
- Använd exakt namngivning som till bankkontot i Swedbank
- Gör inte större överföringar till bankkontot innan du är helt säker på att koppling är korrekt gjord
- Dubbelkolla att du har skrivit in clearing- och bankkontonumret korrekt
- Du får inte ha kopplat ditt bankkonto till mer än ett PayPal-konto
- Både vanliga bankkonton och e-spartkonto fungerar
Koppla Swedbank-konto till PayPal i webbläsaren
- Logga in på ditt PayPal-konto i webbläsaren
- Klicka på ”Wallet” (E-plånbok) i den övre menyn
- Klicka på ”Link a bank”
- Fyll i följande:
- Bankens namn (1)
- Ditt fullständiga namn (2)
- Clearing- och kontonummer (3)
- Klicka på ”Link your bank” (4)
Koppla Swedbank-konto till PayPal i appen
- Öppna PayPal-appen i din mobiltelefon
- Klicka på ”E-plånbok” (Wallet) i nedre, högra hörnet
- Klicka på plus-tecknet vid ”Bankkonton och kort”
- Välj ”Banker”
- Klicka på ”Gå till vår webbplats”
- Följ instruktionerna ovan
Swedbank clearingnummer och kontonummer
Alla bankkonton hos Swedbank har två identifierande nummer. Det ena är ett clearingnummer och det andra ett kontonummer.
- Ett clearingnummer berättar för banksystemet vilken bank som ska ta emot pengarna.
- Ett kontonummer berättar för banken vilket konto som ska ta emot pengarna.
Swedbank har två typer av clearingnummer. Antingen börjar talet med en sjua eller en åtta, med totalt fyra eller fem siffror likt så här.
- 7XXX (exempel: 7543)
- 8XXX-X (exempel: 8153-4)
Ditt bankkontonummer ska vara maximalt 14 siffror utan mellanslag eller bindestreck när det skrivs in på PayPals webbsajt.
När du skriver in ditt bankkontonummer, som består av ditt clearingnummer och kontonummer, ska det se ut likt följande:
Om ditt clearingnummer börjar på en sjua:
C = Clearingnummer, K = Kontonummer
CCCCKKKKKKK
Om ditt clearingnummer börjar på en åtta:
C = Clearingnummer, K = Kontonummer
CCCCKKKKKKKKK
Läs mer om bankkontonummer hos Swedbank här.
Om kopplingen till PayPal inte fungerar
Det finns flera anledningar till varför kopplingen mellan ditt Swedbank-konto och PayPal kanske inte fungerar.
Om du redan har parkopplat bankkontot till ett annat PayPal-konto kommer betaltjänsten att avbryta kopplingen till det nya. Du får bara ha bankkontot anslutet till ett konto åt gången.
Ditt bankkonto måste finnas hos en bank som är i samma land som PayPal-kontot. Ett svenskt bankkonto måste alltså anslutas till ett svenskt PayPal-konto.
Namnet på bankkontot måste stämma överrens med namnet på PayPal-kontot. Se alltid till att du är noga med den här punkten när du skapar ditt PayPal-konto! Du kan alltså inte koppla ditt konto hos PayPal till din kompis eller respektives bankkonto.
När du parkopplar ett bankkonto måste du ange ett insättningsbelopp för verifiering. Om du anger fel belopp tre gånger avaktiveras bankkontot hos PayPal (INTE av banken!). Du kan kontakta betaltjänsten och återaktivera bankkontot via supporten.
Ett bankkonto får bara parkopplas till PayPal tre gånger (dvs läggas till och tas bort tre gånger totalt). Därefter är bankkontot blockerat och du måste använda ett nytt bankkonto.
Kontakt om det inte fungerar
Du kan få hjälp med parkopplingen mellan bankkontot och betaltjänsten när det inte fungerar korrekt.
- Kontakta Swedbank om du är osäker på hur ditt bankkontonummer fungerar (dvs clearingnummer och kontonummer)
- Kontakta PayPal om betaltjänsten visar felmeddelanden eller inte gör parkopplingen
Swedbank erbjuder flera kontaktmöjligheter via webbläsaren, bankappen och telefon. Du hittar alla kontaktvägar via den officiella kontaktsidan här.
PayPal är lite knepigare att kontakta och du kan aldrig räkna med lika bra eller snabb support som exempelvis Swedbank. Du hittar kontaktuppgifter och telefonnummer via deras officiella kontaktsida här.
Frågor och svar
Fungerar Swedbank-konto med PayPal?
Ja, du kan ansluta ditt vanliga bankkonto till betaltjänsten för att överföra pengar.
Kostar det att ansluta ett bankkonto till PayPal?
Nej, det kostar inget. Betaltjänsten kommer att dra en liten summa pengar från bankkontot som du får tillbaka när verifieringen är klar. Summan som dras måste anges av dig till PayPal för att verifiera att du är ägare till bankkontot.
Kan PayPal ta pengar från mitt bankkonto?
Nej, det är inte möjligt för betaltjänsten att ta dina pengar hur som helst. För att kunna dra pengar från ditt konto behöver du ansluta ett betalkort till tjänsten. Därefter måste du godkänna varje enskild dragning för att PayPal ska kunna ta pengar.