Betalar du dina räkningar utan att kolla om uppgifterna och summorna faktiskt stämmer? Stopp, sluta genast med det!

Det finns riktigt dyra anledningar till varför du aldrig ska betala räkningar utan att först granska dem. Om du har otur så riskerar du att betala tusenlappar extra varje år utan att du egentligen behöver det.

Jag har själv varit med om tillfällen när ett företag har fakturerat flera hundra kronor mer än de skulle – bara för att ett avtal inte registrerats på rätt sätt eller att en automatiskt genererad faktura inte korrigerats på rätt vis innan den skickades ut.

Och jag är långt ifrån ensam om att vara drabbad.

Lästips
Så får du en billigare (och bättre) hemförsäkring

Vattenfall skickade ut chockräkning på 10 000 kronor

Aftonbladet skriver om en elräkning på 10 000 kronor som Vattenfall skickade ut till en bostadsägare vars bostad hade brunnit ner för ett och ett halvt år sedan. Detta trots att elbolaget inte skickat ut en enda räkning efter att bostaden tidigare brunnit ner.

I sin artikel berättar fakturamottagaren Ronnie om flera utmaningar med räkningen. Till att börja med så menar han att innehållet var mycket svårt att förstå. Därtill upplevde han att kundtjänsten var ytterst otrevliga och att han kopplades runt bland olika medarbetare.

Först när han landade hos reklamationsavdelningen så rev de fakturan – vilket indikerar att den inte borde ha skickats från första början. Vattenfall hade alltså kunnat bespara Ronnie stressen och påminnelsen om husbranden om räkningen aldrig skapats.

Aftonbladet har sökt Vattenfall som i skrivande stund inte har svarat tidningen.

Via Aftonbladet

Foto: Northfolk, Unsplash

Håll koll på dina räkningar – oavsett vem som skickar dem

Det är inte svårt att hålla koll på sina räkningar, men man får vara beredd på att det tar lite extra tid i vardagen att kolla dem. I slutändan så får du bättre koll på din hushållsekonomi och kanske hittar de där utgifterna som i slutändan kan tas bort. Här är några saker du måste tänka på när du betalar din räkning.

Kolla inte bara slutsumman

Det är enkelt att bara kolla på slutsumman och betala beloppet som står där. Men hur kom bolaget fram till den summan? Kolla uträkningen på fakturan och se så att allt stämmer. Om det inte står specificerat så kan du kontakta bolaget och be dem specificera varje utgiftspost åt dig.

Om du inte förstår – fråga!

Den här punkten är otroligt viktig – om du inte förstår din faktura så ska du alltid ringa bolaget och be dem förklara innehållet. Får du inte ihop matematiken när du gör din egen uträkning? Fråga bolaget hur de har räknat! Förstår du inte alla utgiftsposterna? Fråga bolaget vad de innebär!

Är det du betalar för värt kostnaden?

Betalar du 899 kronor varje månad för gigabitfiber när du egentligen hade klarat dig med 250/250 för 375 kronor per månad? Kanske är det där mobilabonnemanget på hundratals kronor inte alls värt pengarna i slutändan om du inte surfar speciellt mycket utanför hemmet? Granska dina räkningar och se om pengarna du betalar faktiskt är värt den tjänst eller vara du använder.