Sticker shock är ett engelskt uttryck som beskriver känslan av överraskning eller chock när man ser ett oväntat högt pris på en vara eller tjänst. Uttrycket kommer från bilindustrin i USA på 1980-talet. Bilar hade prislappar (stickers) i fönstret, och när priserna steg kraftigt blev kunderna chockade – därav “sticker shock”.
Fenomenet sticker shock är kraftfullt och kan påverka köpbeteendet hos nätshoppare. Om priset upplevs som mycket högre än vad de förväntade sig är chansen stor att de avstår från att köpa. Därför är det viktigt att alltid vara transparent med priser innan kunderna när betalsidan.
Benämningen på engelska är inte vanlig hos svenska konsumenter. Närmast möjliga översättning är ”prisöverraskning” eller ännu troligare ”prishock”. Du har kanske hört uttrycket ”att sätta kaffet i halsen” – en prischock är just det.

Exempel på sticker shock
- Du går in i en butik för att köpa en jacka som tidigare varit på rea. Du trodde den kostade 1 499 kronor men priset hann stiga till normalpriset 2 599 kronor.
- Du lämnade in bilen för undersökning och reparation av ett okänt fel. När mekanikern ringer är priset dubbelt så dyrt som du hade tänkt dig.
- Du läser nyheten om hur kaffepriset har ökat med 42 procent vilket ger en sticker shock-effekt som kan hålla i sig när du åker till matbutiken.
- Du öppnar fakturan från din elleverantör och ser att elkostnaden är mycket högre än förra månadens faktura.