Strömningstjänsterna gör det riktigt knepigt att säga upp sin prenumeration. Som värst kan det behövas 14 steg (!) innan sajten accepterar att du faktiskt vill spara pengar. Och i ett fall får du inte ens säga upp din prenumeration utan att det kostar dig rejält med pengar.
Experter varnar för strömningstjänsternas val av att använda så kallade ”dark patterns”. Medvetna designval som ska försvåra för användarna, även om sajterna själva menar att allt de gör är att hjälpa och ge möjligheter att hitta andra, bättre prisalternativ.
Det handlar om att vilseleda mer än att lura. Att få användarna att tappa den röda tråden och stanna kvar med billigare alternativ. Ju fler steg som involveras, desto troligare är det att användaren tröttnar längs vägen och inte avslutar sin prenumeration.
Lästips: 1 av 3 vill säga upp en streamingtjänst
TV4 Play är sämst i klassen
Absolut sämst av alla strömningstjänster är TV4 Play. Enligt Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter, är sajtens 14 steg ett medvetet sätt att försvåra uppsägningar. Anna Sandell, kommunikationschef på TV4, svarar med att de vill erbjuda kunderna en chans att byta paket.
I ett mejl säger Anna att ”Vi arbetar löpande med vår tjänst, för att göra den så attraktiv och lättillgänglig för våra användare som möjligt och det är viktigt för oss att våra användare ska känna sig nöjda både när de startar ett konto och när de bestämt sig för att avsluta det”.
Själv ställer jag mig frågan huruvida det verkligen skulle behöva 14 steg för att avsluta en tjänst – och samtidigt erbjuda möjligheten till nedgradering. Netflix klarar det helt utmärkt med bara 5 steg. Kanske TV4 Play har designers som är nya på jobbet?
TV4 Play har fyra prenumerationsnivåer idag:
- Gratis
- Plus
- Sport
- Sport Total
Det dyraste alternativet är Sport Total som kostar skyhöga 549 kronor per månad (eller 599 kronor om du vill slippa reklamen).
Lästips: Så mycket betalar hushåll för mediatjänster varje månad
Så klarar sig de andra strömningstjänsterna
Där TV4 Plus är i särklass sämst, men tvåorna Amazon Prime och Viaplay är inte långt efter med 11 steg vardera. Därefter följer Max med 10 steg och 8 steg vardera för Skyshowtime och Disney Plus.
Det är inte bara filmtjänster som står ut med en lång process för att avsluta dyra prenumerationer. Även ljudböcker och digitala tidningar är ruskigt knepiga.
Exempelvis kräver ljudbokstjänsterna Nextory och Storytel 10 steg vardera för att avbryta prenumerationen. Tidningarna Aftonbladet och Dagens Nyheter kräver lika många.
En tjänst som utmärker sig till det negativa är Dagens ETC som inte erbjuder avbryt av prenumerationer på sin webbsajt. Istället måste man ringa eller mejla kundtjänsten.
Storytel skyller på Apple
En aktör har valt att skylla på Apple för den krångliga uppsägningsprocessen – Storytel.
De menar att det är Apples regler som gör att processen för avslut av prenumerationer är längre. Och då menar dessutom Johan Littorin, Sverigechef på Storytel, i ett mejl att de redan gjort förbättringar.
Han skriver att ”Vi har redan genomfört flera förbättringar i uppsägningsflödet och arbetar kontinuerligt med att utveckla och uppdatera vår tjänst för att ännu bättre möta våra användares behov och förväntningar”. Vilket får oss att undra hur riktigt dåligt det var från början.
Fakta: Så många steg krävs för att avsluta tjänsten
Så många steg krävs för att avsluta följande tjänst:
Strömningstjänster:
- Amazon Prime: 11
- Apple TV+: 6
- Disney+: 8
- Max: 1
- Netflix: 5
- Skyshowtime: 8
- TV4 Play: 1
- Viaplay: 11
Ljudböcker:
- Bookbeat: 5
- Bokus Play: 8
- Nextory: 10
- Storytel: 10
Tidningar:
- Aftonbladet: 10
- Dagens ETC: Kräver telefonsamtal eller mejl.
- Dagens Industri: 6
- Dagens Nyheter: 10
- Expressen: 7
- Göteborgs-Posten: 9
- Svenska Dagbladet: 7
- Sydsvenskan: 7
Källa: Sveriges konsumenter & HD
Summering
- Det är krångligt och tidskrävande att säga upp populära abonnemang, med upp till 14 steg för att avsluta vissa tjänster.
- Alla undersökta tjänster använder någon form av vilseledande design (”dark patterns”) för att försvåra uppsägningar.
- Strömningstjänster som TV4 Play, Viaplay och Max tillhör de värsta exemplen, med 14, 11 respektive 10 steg för uppsägning.
- Förutom många steg används även känsloladdat språk, visuella hinder och ”återvändsgränder” för att avskräcka eller förvirra användare.
- Storytel pekas ut som extra problematiskt, bland annat på grund av överflödiga steg och komplicerad avslutsprocess, men lovar förbättringar.
- Sveriges konsumenter kräver nu lagkrav på enklare digitala uppsägningsprocesser för att stärka konsumentskyddet.