Var tredje svensk planerar att säga upp en streamingtjänst. Det visar en ny undersökning som också visar att Apple TV+ är tjänsten som minst antal prenumeranter vill behålla.
Marknaden för filmtjänster är mättad och de befintliga aktörerna skruvar upp månadspriserna gång på gång. Det har fått allt fler internetanvändare att fundera på om det verkligen är värt att behålla tjänsterna.
Här är en summering av undersökningen:
- Svenskarnas månadsbudget för streaming minskar med 17 %
- Apple TV+ anses mindre prisvärd än konkurrenterna
- Toleransen för höga månadspriser minskar stort
- Nära 50 % vill säga upp ett abonnemang innan de skaffar ett nytt
- Priset är viktigast, inte utbudget
- 20 till 40 procent vill säga upp ett abonnemang i år
Minskad budget för streaming
Konsultbolaget Simon-Kucher har gjort en global undersökning som visar att Sverige är en av marknaderna med störst minskning i total budget för abonnemang relaterade till streaming. Budgeten har minskat från 300 kronor till 250 kronor per månad.
Samma rapport avslöjar att viljan att betala för ett enskilt abonnemang minskar kraftigt. Tidigare var svenskarna villiga att betala mellan 100 och 130 kronor per abonnemang, men nu ligger den siffran på 80 till 125 kronor. Vi har alltså nått en smärtgräns för vad vi är villiga att betala för streamad film.
Nära hälften av alla tillfrågade svarade i undersökningen att de tänker säga upp en streamingtjänst innan de skaffar en ny. Det betyder att viljan att ha flera tjänster igång samtidigt minskar. Genomsnittet när undersökningen utfördes var två streamingtjänster per tillfrågad.
Lästips: Spara med Glädje! Ett framgångsrecept
Priset avgör – inte utbudet
Det viktigaste för svenskar som skaffar streamingtjänster är priset, därefter utbudet.
Med så många streamingtjänster på marknaden, vilka är mest populära och vilka ligger sämst till när filmtittarna prioriterar? Enligt undersökningen så visar de globala siffrorna att Apple TV+ är först att åka när prenumeranterna väljer. Därefter Disney Plus där en fjärdedel sa att abonnemanget skulle ryka, Netflix och Amazon Prime Video stannade på en av fem.
Här är ett utdrag från rapporten om de olika filmtjänsterna:
- På en global nivå uppfattas Amazon ha det billigaste priset jämfört med konkurrenterna; Apple TV+ uppfattas som det dyraste för vad det erbjuder.
- Netflix anses vara marknadsledande när det gäller bredd och frekvens av nytt innehåll som läggs till på plattformen.
- Disney+ uppfattas ha det mest unika innehållet, förmodligen på grund av dess exklusiva filmrättigheter (till exempel Marvel och Star Wars).
- Netflix anses vara den mest intuitiva plattformen att använda, medan Apple TV+ är den minst användarvänliga.
Via Cision
Mina tankar om streamingtjänst idag
Jag har själv flera streamingtjänster just nu. Netflix, HBO Max, Disney+, Skyshowtime och jag betalar för YouTube Premium.
Enda anledningen till att jag har HBO Max är för att jag tog erbjudandet om halva priset livet ut och Disney+ gav ett oemotståndligt erbjudande om 19 kronor för tre månaders tittande. Hade jag inte haft de möjligheterna så skulle båda vara blott ett minne i min familj.
Det blir helt enkelt för dyrt och de erbjuder inte tillräckligt med innehåll för att ha kvar. När ekonomin blir sämre så var filmtjänsterna det första vi kollade på – och de första att prioriteras bort.
Comments 1