Visste du att kostnaden för din privatleasing ökar när räntan stiger? Det betyder att din månadskostnad kan bli markant högre och i värsta fall får du betala tusentals kronor extra för en treårig leasingperiod.
Innehåll
Därför bli det dyrare att leasa bil när räntan ökar
När du privatleasar en bil är ofta räntedelen rörlig (men inte alltid, vad som gäller står i avtalet). Den redovisas inte separat, men den finns där som en inbakad del i den totala summan du betalar varje månad.
Eftersom räntedelen är rörlig kan din leasinggivare höja den när de känner att det är motiverat. Exempelvis om Riksbanken höjer styrräntan.
Om den rörliga räntan inledningsvis är låg blir effekten stor i slutändan för dig som betalande konsument när räntenivåerna går upp. Även om det bara rör sig om en eller två procentenheter
Visste du?
Eftersin privatleasing inte omfattas av konsumentköplagen så styrs köpet helt utifrån avtalet du skrev på. Det är inte heller bilhandlaren du skriver ett avtal med, utan finansbolaget som leasar bilen åt dig.
Så har räntan ändrats de senaste åren
Många leasinggivare använder sig av STIBOR när de sätter den rörliga räntan. STIBOR betyder ”Stockholm Interbank Offered Rates”. Det är räntan som bankerna använder när de lånar pengar av varandra och används ofta vid företagslån.
STIBOR 3 mån är den vanligaste tidsperioden som används för referensräntan. Räntan är en betydande faktor för den totala månadskostnaden.
Just nu är referensräntan skyhög. För två år sedan hade vi minusränta under december månad. Ett år senare var räntan cirka 2,5 procent i mitten på december och idag har räntenivån planat ut på cirka 4 procent.
Vi har alltså gått från minusränta till 4 procent på två år.
Den som började sin privatleasing av en bil med nypriset 400 000 kronor och med 0 procent i ränta den 1 januari 2022 har idag en ökad årskostnad på cirka 16 000 kronor, eller 1 333 kronor per månad.
OBS: Uträkningen är ungefärlig. Exakta kostnader och avgifter beror helt på bilens kostnad och vad som står i avtalet. Se uträkningen som en indikation på hur ökningen kan ske vid liknande omständigheter
Så mycket dyrare blir privatleasing när räntan ökar
Hur mycket ökar kostnaden för dig som privatleasar när räntan ökar? Det beror så klart på hur mycket ränteökningen är och hur hög månadskostnad du har från början.
Här är ett enkelt räkneeempel som demonstrerar hur dyrt det kan bli.
Låt oss säga att du har en månadskostnad på 5 000 kronor för din leasingbil och räntan är låga 0,5 procent. Om leasinggivaren ökar räntan med 0,5 procent betyder det att din räntekostnad ökar med 100 procent.
Med samma månadskostnad och en ränta på 3 procent betyder en ökning till 3,5 procent att din räntekostnad ökar med ”bara” 16 procent. En betydligt mindre skillnad alltså.
Tips
Du måste inte leasa din bil. Du kan så klart betala den kontakt om du vill eller låna pengar av banken. Om du behöver låna till din nya bil rekommenderar jag att du läsar min artikel om de vanligaste misstagen när man lånar pengar. Med bra koll minskar du risken för onödiga kostnader och höga avgiftsfällor.
Så svarar marknaden på räntehöjningar
I en artikel på vibilagare.se tidigt 2023 skriver sajten att antalet annonser med leasingöverlåtselser har ökat kraftigt den senaste tiden.
Enligt Blockets fordonsexpert Marcin Stepman har antalet aktiva annonser ökat från cirka 20-30 till över 100. Många vill helt enkelt bli av med sitt avtal, i många fall med lång kvarvarande bindningstid.
Och senare under juni månad skriver samma sajt att trenden för privatleasing har brutits med ett kraftigt minskat intresse. Analysföretaget Vroom har granskat marknaden och säger att andelen privatleasare minskade med över 30 procent.
Förutom att ett mycket tungt, ekonomiskt läge för många hushåll som gör att man redan från början drar öronen åt sig kring nyköp så har ökade leasingkostnader (och risken för ännu högre ränteökningar) gjort att många helt avstår.
Mattias Bergman är VD för Mobility Sweden och han sa då att privatmarknaden för personbilar är iskall, speciellt för elbilar.

Leasingbolag förlorade rätten att höja leasinghyran
Även om leasinggivare kan höja månadskostnaden för den som privatleasar så går det inte att ta i hur mycket som helst. Och absolut inte utan anledning.
När Peugeot Finans höjade hyran på en leasingbil av modellen Peugeot e-208 från 3 765 kronor till 3 999 konor per månad så reagerade leasaren Mats Jonas Danielsson på höjningen.
Enligt honom var uppfattningen att priset skulle vara fast, men finansbolaget menade att villkoren i avtalet gjorde att de hade rätt att höja leasinghyran när upplåningskostnaderna går upp. DNB Bank som äger Peugeot Finans pekar på den här delen som anledning till att de faktiskt får ge den som privatleasar en högre kostnad:
”Leasingavgiften, vilken bl a baseras på fordonets pris, är beräknad vid ränteläget den första dagen i den kalendermånad leasingavtalet är utskrivet. Om räntan på den penningmarknad där leasinggivaren refinansierar sin verksamhet ändras, om leasegivarens upplåningskostnader ändras eller om leasinggivarens kostnadsbild ändras som en följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som leasinggivaren skäligen inte kunde förutse när avtalet ingicks äger leasinggivaren rätt att ändra leasingavgiften. En sådan ändring är bland annat om leasinggivarens kostnader för kapitaltäckning skulle komma ändras.”
När Mats drog det hela till Allmäna Reklamationsnämnden för att se hur väl leasinggivarens ställningstagning skulle hålla visade det sig att DNB Bank gjorde ett platt fall. De fick bakläxa hos både ARN och i Högsta Domstolen.
Anledningen?
De kunde inte visa hur finansieringskostnaderna för bilen hade ökat, och fick då inte heller rätt att öka kostnaden för konsumenten.
Med det sagt är det ändå möjlighet för DNB Bank att höja leasinghyran i framtiden. De måste bara vara bättre på att motivera höjningen också.
Läs mer om ARN-striden mot Peugeot Finans och DNB Bank här.