Swish är ett fenomenalt smidigt sätt att skicka och ta emot pengar med mobiltelefonen. Allt du behöver är ett mobilnummer, två appar i mobilen och voilá – du är igång. Men vad är det egentligen som gäller med Swish och telefonnummer? Vilka regler finns och hur är det med mobilnummer från utlandet? Här är allt du måste veta.
Är Swish kopplat till telefonnummer?
Ja, för att använda betalmetoden Swish så måste du ansluta tjänsten till ett telefonnummer. Tjänsten stöder endast mobilnummer. Det måste inte vara ett svenskt mobilnummer, men du behöver ett svenska bankkonto för att det ska fungera.
Läs mer om vilka banker som stöder utländska mobilnummer med Swish.
Hur många mobilnummer kan jag ansluta till Swish?
Du kan ha totalt tre olika mobilnummer till samma Swish-tjänst. Varje nummer måste ha sin egen mobila enhet. Du kan alltså INTE ha alla tre mobilnummer till samma mobiltelefon.
Tips: Se alla våra artiklar om Swish och betaltjänsten här
Kan jag ansluta Swish till ett mobilnummer som ägs av företaget eller föräldrar?
Absolut, du kan ansluta Swish-tjänsten till ett mobilnummer som inte ägs av dig personligen. Det viktiga för att det ska fungera är att mobilnumret som ansluts är kopplat till ditt eget bankkonto i en svenska bank.
Måste jag ha en mobiltelefon eller surfplatta för att använda Swish?
Nej. Du måste inte ha en mobil enhet för att använda dig av Swish. Men tänk på att tjänsten begränsas kraftigt. Du kan exempelvis bara ta emot pengar om du inte har en mobiltelefon eller surfplatta. Däremot kan du inte skicka pengar med Swish.
Måste jag ha BankID för att använda Swish?
Ja. Du måste ha BankID för att kunna använda Swish-tjänsten. Viktigt är att både Swish- och BankID-appen finns på samma enhet. Du kan alltså inte installera Swish-appen på din iPhone och godkänna betalningar med BankID på din Android-telefon eller surfplatta.
Vad händer med Swish om jag byter telefonnummer?
Om du byter ditt telefonnummer, eller mer specifikt mobilnummer, så måste du först koppla ifrån det gamla numret från tjänsten. Sen kan du aktivera det nya numret precis som tidigare. Bytet gör du via banken där du skaffade Swish.
Kan jag ta emot Swish-betalningar utan ett telefonnummer?
Nej. Det går inte att ta emot eller skicka pengarm med Swish om du inte har ett telefonnummer som är anslutet till tjänsten. Om någon försöker skicka till dig, eller du försöker skicka till någon annan, som inte har Swish så varnar appen och inga pengar skickas.
Läs mer om hur de fungerar med Swish utan mobilnummer här.
Måste jag använda ett mobilnummer när jag betalar med Swish?
Nej, du kan använda QR-koder också. Med en QR-kod använder du kameran i mobiltelefonen eller surfplattan för att skanna koden som är kopplad till mobilnumret. Du slipper slå in siffrorna själv och sparar lite tid helt enkelt. Tänk bara på att dubbelkolla så att rätt person är mottagare. Läs ALLTID namnet på mottagaren INNAN du betalar.
Läs mer om hur du använder QR-koder med Swish här.
Jag har bytt mobiltelefon – vad händer med Swish?
Allt du måste göra är att ladda ner Swish-appen till din nya mobiltelefon och aktivera tjänsten. Svårare än så är det inte. Tänk på att du måste ha både bank-appen och BankID på mobiltelefonen också.