Synsam kritiseras av både kunder och Konsumentverket för sina abonnemangsavtal på glasögon. Kunderna känner sig lurade och under 2024 skickat in fler än 100 anmälningar till myndigheten.
Därför kritiseras Synsam av kunderna
Många kunder som har skaffat abonnemangsavtal på glasögon hos Synsam trodde att de fick behålla sina glasögon efter avtalets slut. Att det var en avbetalning på glasögonen som vid ett specifikt datum betydde att glasögonen var slutbetalda och deras.
Synsam däremot har fått in kunderna i ett avtal som i princip innebär att man leasar sina glasögon. I slutändan måste de returneras till butiken, oavsett hur mycket man har betalt för dem.
Kunderna tvingas alltså köpa nya glasögon trots att de kanske inte har förändrat synfel. I värsta fall är det en kostnad på tusentals kronor som kunden inte har räknat med.
Antingen för att köpa nya glasögon när de gamla är returnerade eller för att köpa ut de nu tre år gamla bågarna och glasen.
Aftonbladet och DN granskar Synsam
I maj 2024 skrev Aftonbladet om hur Tina (som egentligen heter något annat), 70 år, kände sig lurad av Synsam eftersom hon inte förstod av det 14-sidiga (!) avtalet att glasögonen behövde returneras efter tre år.
Jag är väldigt nyfiken på vilken pensionär som har orken och förmågan att förstå fjorton sidor avtalstext.
Artikeln avslöjar att Tina betalade 700 kronor för tre glasögon det första året, därefter 500 kronor per år. För att behålla glasögonen behövde hon köpa ut dem för 3 500 kronor. Summan verkar alltså landa på 8 400 kronor första året, 12 000 kronor de nästkommande två åren + utköpet. Totalt 23 900 kronor, eller 8 000 kronor per båge.
Även DN har skrivit om hur pensionärer har känt sig lurade av Synsam. I en artikel uppmärksammas om hur en 74-åring kände sig lurad på 10 000 kronor, pengar som magiskt återbetalades när tidningen började ställa frågor.
Kritiken från Konsumentverket
Konsumentverket har granskat Synsam och säger att optikerkedjans marknadsföring är vilseledande och därmed otillbörlig.
Det framgår i kritiken att konsumenterna inte har förstått att glasögonen hyrs under abonnemangstiden. Konsumentverket säger också att det i anmälningarna framgår att konsumenten trott att det handlat om en avbetalning och att de äger glasögonen efter avtalstidens utgång.
Vidare fortsätter man i kritiken att konsumenter upplever sig ha fått ofullständig information om att de måste köpa ut glasögonen till en viss summa, alternativt lämna tillbaka dem.
Synsam kritiseras även för att informationen kring avtalsförlängning har varit bristfällig.
Den som byter glasögon under avtalstiden får en förlängning på ett år, men det har inte framgått tydligt för konsumenterna enligt Konsumentverket. Det är alltså informationsbrist på informationsbrist om kostnader och avtalstider.
Dagens ordtips: Vad betyder ”otillbörlig”?
Ordet “otillbörlig” betyder något som är olämpligt, oskäligt eller olagligt i en viss situation. Det används ofta för att beskriva handlingar eller beteenden som strider mot regler, normer eller moral. Det kan handla om att något är oetiskt, olämpligt eller otillåtet i juridisk eller etisk bemärkelse.
Synsam svarar på kritiken
Synsam har svarat på kritiken till Aftonbladet med att det uppstått ”missförstånd”.
I uttalandet menar bolaget att de arbetar kontinuerligt med att förbättra sin tjänst och att de försöker vara tydliga om abonnemanget genom hela processen.
Man säger sig ta allvarligt på att konsumenter anmäler till konsumentorganisationer och att det följs upp med ständiga förbättringar.
Trots att Synsam säger sig ta det hela på allvar dröjde det månader innan bolaget ändrade på webbsajten med förtydligar om att man faktiskt hyr sina glasögon och inget annat. I augusti 2024 stod inget på kom-igång-sidan för abonnemang om att man hyr glasögonen, men när jag kollar sidan i december har ordet ”hyra” tillkommit på tre ställen.
Det är enkelt att jämföra Synsams uppdateringar med Web Archive här.
På huvudsidan för glasögonabonnemang ser det bättre ut. I juli 2024 fanns ordet ”hyra” att se på flera ställen med sidrubriken ”Abonnemang på glasögon”. I september hade rubriken ändrats till ”Hyr glasögon”.
Även den sidan finns på Web Archive här.