Swish har blivit det smidigaste, enklaste och mest praktiska sättet att göra betalningar mellan privatpersoner, och i många fall även till företag och föreningar. Så pass att betaltjänsten nu har passerat 100 miljoner betalningar på en enda månad. Ett rekord och, om vi ska tro Swish själva, en ”historisk milstolpe”.
Den ökade tillväxten för Swish kommer framför allt från Swish Handel som ökade antalet betalningar med åtta procent i maj jämfört med samma månad förra året. E-handel och appbetalningar är de snabbast växande segmenten just nu.
Tips: Fått en Swish-betalning från okänd person – det här måste du tänka på!
Urban Höglund, vd på Swish, säger att när Swish når tresiffrigt på månadsbasis är det både symboliskt och ett kvitto på Swish styrka i svenskarnas vardag.
Smidigare att be om pengar med Swish
En nyhet med Swish som ska stärka appen och samtidigt göra livet enklare för användarna är ett smidigare betalflöde.
Enligt Stina Engström, Senior Service Designer på Swish, möter bolaget kontinuerligt användare som tycker det är jobbigt att be om pengar från andra. Hon säger också att det är många är omedvetet glömmer bort att betala tillbaka när de egentligen vill göra rätt för sig.
För att underlätta i de situationerna finns en ny funktion i Swish-appen som heter ”Be om”.
Den ger oss en integrerad funktion i appen för att skicka förfrågningar om pengar till andra användare. Målet är att sänka den emotionella tröskeln och göra det naturligt att be andra om pengar.
För att ta del av den nya funktionen behöver du använda den senaste versionen av Swish för iOS eller Android.
Kritik mot Swish dominas på marknaden
Samtidigt som Swish växer sig allt starkare på den svenska marknaden höjs frågetecken kring faran med en betaltjänst som både ägs av bankerna och tvingar användarna att använad BankID.
Månad för månad blir svenska konsumenter allt mer inlåsta i ett system utan större konkurrens. En situation som ökar riskerna användarna och kan driva upp avgifter och kostnader när det inte finns några alternativ.