Det är en skyhög andel svenskar som är arbetslösa – och siffran bara ökar månad för månad. Framför allt långtidsarbetslösa blir en allt större representation i statistiken. Det meddelar Arbetsförmedlingen, som även säger att det finns tecken på ett trendskifte.
Enligt Arbetsförmedlingen var 377 000 personer eller 7,1 procent av den svenska arbetskraften inskrivna som arbetslösa hos myndigheten i december 2024. Det är en ökning med 0,5 procentenheter jämfört med samma period 2023.
Stor ökning av långtidsarbetslösa
Antalet arbetslösa som varit utanför arbetsmarknaden i 12 månader eller mer har ökat kraftigt. Fler än 150 000 personer ska vara långtidsarbetslösa, en ökning med 10 000 jämfört med för ett år sedan. Samtidigt minskar antalet jobbanmälningar till Arbetsförmedlingens platsbank. Hela 50 000 färre jobb lades till jämfört med 2023.
Det är alltså mörka siffror som rapporteras av Arbetsförmedlingen inför arbetsåret 2025.
Allt är dock inte nattsvart. Myndigheten meddelar att varslen minskar och att det i december månad var 4 300 personer färre som varslades om uppsägning. Cirka 200 personer färre än samma period 2023. Och antalet varsel har minskat bit för bit de senaste månaderna.
Arbetsförmedlingen tror att arbetslösheten kommer att sluta öka under första halvåret 2025. Därefter gradvis minska i takt med att ekonomin stärks. Det säger Eva Samakovlis, analysdirektör på Arbetsförmedlingen.
Utmaningen för arbetssökande är att de positiva, ekonomiska effekterna på marknaden är eftersläpande och inte märks som nya jobb direkt när de rapporteras i media. Räntesänkningar och en vänd konjunktur kan märkas först månader efter att de sker. Och det betyder att vi kanske inte ser en markant ökning på arbetsmarknaden förrän sent under 2025.
Via HD
Stort problem med fuskannonser om jobb
Visste du att många jobb kan vara fuskannonser som inte alls innebär att företaget söker personer att anställa?
En undersökning gjord av amerikanska plattformen Greenhouse visar att var femte jobbannons kan vara ett så kallat ”spökjobb”. I genomsnitt var mellan 18 och 22 procent av alla jobbannonser på Greenhouse en fejkad annons.
Segmentet som är mest påverkat av fuskannonser är byggindustring där Greenhouse säger att nära 4 av 10 jobbannonser inte var för äkta jobb.
Anledningarna till att företag lägget ut fuskannonser kan vara flera. Två stora anledningar lyfts fram:
- Bolaget vill visa sig starka och ge sken av tillväxt trots att det inte är fallet
- Bolaget vill hitta starka kandidater att rekrytera i framtiden även om det inte finns öppna positioner
Det rapporteras även om företag som öppet erkänner att de har jobbannonser ute för att sätta press på sina befintliga anställda. Målet är att de ska känna att bolaget kan ersätta dem när som helst och därmed jobba hårdare.
Obs: Det finns inga uppgifter om hur många fuskannonser som kan vara upplagda på Arbetsförmedlingens platsbank.

Stora utmaningar för jobbsökande – tre tydliga problem
I en analys baserad på 2 500 jobbsökande i USA, England och Tyskland har Greenhouse avslöjat vilka de största utmaningarna är i jobbsöket.
Analysen säger att det framför allt är så kallad ”ghosting” där jobben som vill anställa tar emot en ansökan och sedan väljer att inte prata med den arbetssökande. Framför allt används benämnningen i fall där företaget har inlett någon form av personlig kontakt eller möte, och därefter slutar svara på alla former av kommunikationsförsök.
Det näst största problemet har vi redan nämnt ovan – fuskannonser! Företag som lägger ut annonser på arbetsplatsbanker utan någon som helst vilja att faktiskt anställa.
Tredje största problemet är att företagen översvämmas av AI-genererade ansökningar.
Att skicka in ansökningar till jobb är enklare än någonsin. Allt som behövs är några knapptryck och du får en AI som skapar specialgjorda texter för respektive jobb du söker. Och när man kan massgenerera ansökningar, vad tror du att jobbsökande gör?
Utmaningen är att företagen har utmaningen i att sålla bland hundratals eller tusentals ansökningar. Det blir svårare för dig att synas helt enkelt.
Ett enormt problem för företagen
Det är inte bara arbetssökande som har problem på arbetsmarknaden.
Artificiell intelligens har gjort det mycket lättare för arbetssökande att skicka ansökningar, som vi nämner ovan, och det betyder att många skickar ansökningar till jobb de inte ens är behöriga till.
Hela 57 procent av de tillfrågade i undersökningen säger att AI har försvårat arbetssökandet på grund av massinskick med hjälp av artificiell intelligens. Det är svårare att komma igenom bruset.
Så kallade ”botar” används för att hitta nya jobbannonser, generera rätt information för jobbet, och skicka in en ansökan. En bot är en hundra procent datorstyrd ”person” som arbetar utifrån regler om hur den ska fungera.
Via Greenhouse