Avanza har ett tekniskt problem som gör att konton indikeras som tomma – något som har fått många att rasa mot tjänsten. Några pengar är dock inte borta. När felet är löst kommer alla berörda att se sina pengar precis som vanligt.
TL;DR
- Avanza har ett tekniskt visningsfel.
- Många kunder ser tomma konton.
- Pengarna finns kvar och är säkra.
- Felet drabbar främst Avanzas mobilapp.
- Vd:n lovar snabb felsökning och lösning.
- Avanza berättar inte orsaken offentligt.
- Flera arga kunder hotar lämna Avanza.
- Liknande problem har drabbat andra banker.
De första rapporterna om att något var fel med Avanza dök upp på sajten Downdetector redan klockan 02 på natten mellan måndagen och tisdagen. Sedan dess har antalet snabbt ökat med en tydlig pik vid 06.30 på morgonen.
Flest användare rapporterar problem med mobilappen, följt av hemsidan och ett fåtal säger att de haft problem med inloggningen.
Många har hört av sig till media och Aftonbladet rapporterar om kunder som säger att de tänker lämna Avanza på grund av problemet. Med påståenden som ”alla pengar är borta” är det uppenbart att många kunder är mycket upprörda.
Avanza: Pengarna är inte borta
Avanza har valt att inte kommunicera något till sina kunder. Åtminstone inte via social media enligt de kontroller vi gjort.
Gustaf Unger, vd för Avanza, säger däremot till Aftonbladet att det pågår felsökning och att problemet kommer lösa sig så snabbt som möjligt. Och nej, drabbade av felet har inte förlorat några pengar. De finns kvar på kontot, men felet gör att summan är felaktig.
Gustaf vill inte berätta för media varför problemet har uppstått. Avanza är därför fåordiga om vad som hänt just nu. Han säger dock att de vill undvika att det händer igen och att de vill att kunderna ska vara så nöjda som möjligt.
Att byta bank hjälper inte
Kunder som är riktigt ilskna på Avanza har sagt till media att de tänker byta tjänst när ”pengarna är tillbaka”.
Att byta till en annan bank hjälper dock inte eftersom den här typen av problem kan uppstå i vilket system som helst, på vilken bank som helst, och när som helst.
Att just Avanza drabbades betyder inte att andra banker är fredade från samma problem. Genom åren har många banker haft problem med att visa korrekt summa på kundernas konton. Här är några exempel.
- 2021: Handelsbanken gjorde konton otillgängliga för kunderna (Aftonbladet)
- 2022: Swedbank visar minussaldo på kundernas konton (Aftonbladet)
- 2023: Nordea visade extrema summor på konton (Aftonbladet)
Så nej, det är inte bara Avanza som har problem, och att flytta pengar mellan banker på grund av ett temporärt problem som kommer att lösa sig är onödigt.
FAQ
Vad är det aktuella problemet hos Avanza?
Avanza har ett tekniskt visningsfel som gör att många kunders konton ser tomma ut, främst i mobilappen.
Har kunderna faktiskt förlorat några pengar?
Nej, pengarna är inte borta utan finns kvar på kontona, men visas felaktigt på grund av felet.
Vilka plattformar är mest drabbade av felet?
Flest problem rapporteras i Avanzas mobilapp, därefter på hemsidan, och vissa upplever inloggningsproblem.
Hur hanterar Avanza situationen enligt vd:n?
Vd Gustaf Unger säger att felsökning pågår och att problemet ska lösas så snabbt som möjligt.
Har Avanza kommunicerat öppet om orsaken till felet?
Nej, i skrivande stund har Avanza har varken berättat offentligt vad som orsakat felet eller kommunicerat via sociala medier.
Är det en bra idé att byta bank på grund av detta fel?
Artikeln menar att det är onödigt eftersom liknande visningsproblem kan drabba vilken bank som helst.
Var rapporterades de första tecknen på Avanzas problem?
De första rapporterna dök upp på Downdetector runt klockan 02, med en tydlig ökning vid cirka 06.30 på morgonen.










