Betalkort från Swedbank går inte att lägga till i Google Wallet. Istället måste du ladda ner och installera en annan, separat app från banken till din mobiltelefon.
Problemet med att Swedbank-kort inte har kunnat läggas till i Google Wallet har varit känt i flera månader. Vi har själva provat att lägga till ett betalkort under lång tid, men hela tiden blivit nekade möjligheten.
Någon lösning på problemet har inte Swedbank. Banken säger att kort som tidigare lagts till innan problematiken uppstod fungerar som de ska, men nya går helt enkelt inte att lägga till. Det gäller även ersättningskort om du tappat ett kort eller om utgångsdatumet närmar sig.
Anledningen till att Swedbank-kort inte fungerar med Google Wallet är att banken inte tycker att Google Wallet uppfyller säkerhetskraven. Trots att befintliga kort får vara kvar, vilket kan tyckas vara lite märkligt om appen nu är så osäker.
Det är inte känt hur Swedbank menar att Google Wallet är för osäker med tanke på att andra banken tycker den är tillräcklig. Inte heller vet vi om Google har några planer på att fixa problematiken.
Istället för Google Wallet är du som Swedbank-kund hänvisad till att använda Swedbank Plånbok.

Så kommer du igen med Swedbank Plånbok
- Skaffa appen Swedbank Plånbok. Du laddar ner appen kostnadsfritt här.
- Öppna appen Swedbank Plånbok i din mobiltelefon.
- Logga in med Mobilt BankID för att ansluta ditt kort till plånboken.
- Registrera dina uppgifter och acceptera – kortet läggs till automatiskt.
- Klart! Ditt betalkort är nu i Swedbank Plånbok och kan användas.
Läs mer på den officiella supportsidan här.
Lågt betyg för Swedbank Plånbok på Play Store
Av cirka 750 omdömesläggare är det merparten som verkligen ogillar appen. Merparten av de negativa kommentarerna handlar om buggar och knepigheter som antingen försvårar användningen eller gör appen helt obrukabar.
Nuvarande snittomdöme är låga 2,2 av 5 på Play Store för telefon och 1,4 av 5 för surfplatta.
Användare rapporterar att problemen går att lösa temporärt med omstarter, att ta bort och lägga till appen igen, och att tömma app-cachen för Swedbank Plånbok. Andra säger att inget verkar hjälpa överhuvudtaget och att de helt raderar appen för gott.
Många verkar också rapportera att inlagda kort helt plötsligt försvinner och blir obrukbara.
Swedbanks kundtjänst svarar på många av de negativa omdömena, men ger ingen som helst hjälp mer än att hänvisa till ett telefonnummer man kan ringa. Ett telefonnummer med stundvis lång väntan i en kö. Och hjälpen du kan få av supporten på telefonnummer är begränsad till lösningarna som många redan provat och som inte fungerar.
Här är exempel på kritik på Play Store om Swedbank Plånbok:
Michael W skriver:
Helt värdelös! Tvingar mig att börja använda någon tjugostegsautentisering varje gång jag ska in i mobilen bara för att få använda appen… Fixa tillbaka stödet för Google Wallet istället för denna sämsta dyngan!!
Mia H skriver:
Buggar till en förbandelse. Funkat 2 gånger för mig bara. När jag ska använda mitt kort får hela telefonen sig en flipp. Så ni får nog ta och fixa denna app om ni vill ha folk som ska använda den.
Peteris S skriver:
Krånglig och buggig. Mitt betal- och kreditkort har försvunnit från appen och går inte att få tillbaka trots cacherensning och ominstallation. Swedbank borde tillåta att betal- och kreditkort används i Google Wallet som fungerar smidigt och problemfritt. Avslutar denna app.
Håkan R skriver:
Behöver mer än buggfixar. Kort försvinner. Avinstallera funkar ett tag. Har betalt med fel kort för det förvalda ”inte fanns”.